Aszfaltozás menete: A kapubejáró és kocsibeálló aszfaltozása

Az aszfaltozásnál két dologra kell nagyon figyelni:
- Az aszfalt receptjére
- Az aszfaltozás menetére
Előző cikkünkben megmutattuk, hogy milyen alapanyagokból tevődik össze az aszfalt.
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mi az aszfaltozás menete, legyen szó kapubejáróról vagy kocsibeálló aszfaltozásról.
Az aszfaltozás menete — lépésről-lépésre
A kapubejáró aszfaltozása a legtöbb esetben 1 nap alatt el tud készülni (amennyiben régi burkolatra, vagy már előkészített új alaprétegre terítjük az aszfaltot).
Ehhez azonban szükség van arra, hogy az aszfaltozás menetét pontról-pontra ismerjük.
Az aszfalt egyik legfontosabb összetevője a bitumen.
A bitumen a kőolaj mellékterméke, és rendkívül jól bírja a terhelést, a szélsőséges időjárást és nagyon lassan öregszik el.
Emellett homokot, kőzúzalékot és mészkőlisztet is használnak az aszfalt létrehozásakor.
Az aszfalt burkolat a szokásos téli síkosságmentesítésnek jól ellenáll, ez azért fontos, mert a kocsibeálló burkolat kialakításakor sokan nem gondolnak arra, hogy télen sózni fogják – és emiatt bomlásnak teszik ki a beton, vagy kő (viacolor) burkolatot.

Szerencsére ez a veszély nem fenyegeti az aszfaltot, ugyanis nincs hatással rá a só.
Az aszfaltozás első lépése a munkaterület részletes és alapos felmérése.
1. lépés: Munkaterület felmérése (különös tekintettel kocsibeálló aszfaltozáskor)
A felmérés során meghatározzák a szakemberek a munka mennyiségét és egyes részeit, majd ez alapján történik az árkalkuláció.
Itt kiemelten fontos, hogy amennyiben kapubejáró vagy kocsibeálló aszfaltozás a cél, akkor mindig, minden esetben felmérjék a bejáró későbbi terhelését is.
Bizonyos esetekben, pl. a garázs, vagy udvar és a közút közötti nagyobb szintkülönbség esetén érdemes egyszerű tervet készíttetni, egyrészt a jármű biztonságos áthaladása miatt (ne akadjon fel), másrészt a csapadékvíz megfelelő elvezetése érdekében. Amennyiben új bejáró készül (nagyobb földmunkával), a közművezetékek elhelyezkedését is meg kell ismerni, szükség esetén közműegyeztetéssel, szakfelügyelettel, feltárással. Egy közművezeték sérülése akár milliós nagyságrendű károkozást jelenthet.
2. lépés: Helyszínre vonulás
Amennyiben létrejött a megegyezés a szakemberek és a megrendelő között (szükség esetén elkészült a terv), a szakember csapat kivonul a helyszínre a megfelelő eszközökkel és munkagépekkel.
3. lépés: Földmunka és alapozás (régi felület javítás)
Minden burkolatépítést földmunka és alapozás előz meg, amikor is úgynevezett „tükröt” ásnak a pályaszerkezetnek, a becsült terhelésnek megfelelő védő- és alapréteget készítenek (homokos kavicsból, betonból, vagy zúzottkőből), így megteremtik az aszfalt tökéletes alapját. Ez után megtisztítják a kapott felületet, hogy a terület megfelelő állapotba kerüljön az aszfalt kiterítésére. Végül a kötőanyagot (bitumenemulzió) is megfelelően el kell teríteni, vagy kipermetezni. Régi, rossz állapotú bejáró felújítása esetén az alapépítés helyett a régi felület hibáit kell kijavítani, a bomló részeket eltávolítani és pótolni, a felületet egyenletessé kell tenni.
4. lépés: Aszfalt elterítése
Ebben a lépésben a tervezett, vagy kalkulált vastagságban elerítik az aszfaltot.
Kézileg is történhet a kivitelezés, amennyiben a terület mérete és adottságai azt kívánják meg – de ha nem indokolt másképp, akkor rendszerint gépekkel történik.
5. lépés: Aszfalt tömörítése
A tömörítést általában vibrációs úthengerrel végzik, ez elengedhetetlen az aszfalt hosszútávú tartóssága érdekében.
6. lépés: Utómunkák
Az aszfalt bedolgozás után az új burkolat szélét biztosítani kell a letöredezés ellen, általában földfeltöltéssel és annak tömörítésével hidalják át a környezet és az aszfaltburkolat közötti magassági lépcsőt. Ilyen megtámasztás nélkül a burkolat szélén áthaladó gépkocsi letörheti az aszfalt szélét, amit igen körülményes javítani, anélkül pedig további romlást okozhat. Szükség esetén árkot, vagy folyókát kell létesíteni a burkolatról lefolyó víz elvezetésére.
7. lépés: Terület rendezése
Mindezek után nincs más hátra, mint a munkafolyamatok lezárása, és az esetleges szemét összeszedése, munkaeszközök elrakása.
Az aszfaltozás menete nincs kőbe vésve, a fentiek meleg aszfaltbeton felhasználására vonatkoznak, rengeteg más útburkolati eljárás van, ahol az egyes lépések nem kifejezetten ebben a sorrendben történnek.
Ilyen például az öntött aszfalt burkolat, mely nem igényel tömörítést.
Érdemes tehát mindig egyedileg utána olvasni az egyes eljárásoknak és az aszfaltozás menetének – illetve a megfelelő szakembereket felkérni a feladatra. Közúthoz csatlakozó új bejáró létesítése előtt az illetékes közútkezelő hozzájárulását meg kell kérni (lakóút esetében a települési önkormányzat, országos közút esetében a Magyar Közút Nonprofit Zrt megyei szervezete a kezelő).