Hideg aszfaltozás menete, kátyúzás – akár házilag is

Az aszfaltozásról már több cikket is írtunk.

Először érintettük a meleg aszfaltozást, amelyben megmutattuk az aszfalt alapanyagait és az aszfaltozás eszközeit.

Majd az aszfaltozás menete cikk következett, amelyben bemutattuk, miként fest az aszfaltozás menete — lépésről-lépésre.

Végül a mart aszfaltról esett néhány szó, amelyben kiderült, hogy miért nagyszerű a lemart aszfalt újrafelhasználása.

Már csak egyetlen aszfalt típus van hátra a cikkszériából, amelyet ebben a cikkben mutatunk be.

De pontosan mi is az a hidegaszfalt, mi a hideg aszfaltozás menete (kátyúzás), és miként lehet megoldani a hideg aszfaltozást házilag? 

Mi az a hidegaszfalt?

A hideg aszfaltkeverékek alapvetően téli időszakban elvégezhető burkolatjavítások anyagaként jelentek meg és terjedtek el. A meleg aszfaltot előállító keverőtelepek télen általában nem működnek. Kátyúk megjelenése viszont a téli időjárás során gyakoribb, ezt a fagypont alatti és feletti hőmérséklet váltakozása és a csapadék okozza. A decemberben keletkező burkolathibák javításával nem lehet megvárni az aszfaltkeverőtelepek márciusi indulását, a meleg aszfaltot helyettesíteni kell alkalmas anyaggal.

Többféle hideg aszfalt anyag elérhető, felhasználás előtt tájékozódni szükséges, hogy a célnak megfelelő, gazdaságosan alkalmazható típust válasszunk. Vannak csak kifejezetten kis, illetve könnyű forgalomra alkalmazható keverékek és vannak speciális anyagok erősebb terhelésre.

A hideg aszfalthoz nem szükséges meleg időjárás, ezért akár télen is alkalmazható. Így pedig jóval kevesebb energiát igényel, tehát 30-50 százalékos megtakarítást is eredményezhet.

De hogyan történik a teljes folyamat, mi a hideg aszfaltozás menete?

Hideg aszfaltozás menete

hideg aszfaltozás házilag

A hideg aszfaltozás nem sokban tér el a hagyományos aszfaltozástól.

Éppen ezért –a meleg aszfalthoz hasonlóan– a hideg aszfaltozás házilag is kivitelezhető.

Első lépésként, ahogy minden aszfaltozást kezdeni szoktak, itt is letakarítják az aszfalt felületet, majd felmarják, vagy kibontják a legfelső réteget, melyet később újra fel lehet használni mart, vagy bontott aszfaltként.

Ezután bitumenemulziót szórnak a felmart aszfaltra. Ez segíti az összetapadást, illetve a két aszfaltréteg –a régi és az új– összeragasztását.

A hideg aszfaltot ez után le kell fektetni, gondosan ügyelve a megfelelő vastagságra és szélességre.

Végül, a tömörítést hengerrel vagy úthengerrel szokták elvégezni.

Egy nappal, vagy akár néhány órával később már kész is az aszfalt, olyannyira, hogy már gyalogos vagy autóforgalmat is rá lehet engedni.

Baleset megelőzés érdekében szélsőséges időjárási körülmények között szükség lehet nedves felületen, körülvágás és gépi tömörítés nélküli hideg kátyúzásra, melyet például egy útellenőr egyedül is el tud végezni. Az ilyen sürgős beavatkozás kerül fel időnként a világhálóra, „hanyag munkavégzés” kritikával. Minden közlekedőnek sajnos nem lehet elmagyarázni, hogy a balesetveszélyes hiba azonnali beavatkozást igényel és ezt az ideiglenes javítást követi majd egy eszközökkel felszerelt brigád által végzendő kátyúzás.

A téli javításon felül egyes kisforgalmú, aszfalt makadámszerkezetű útpályák általános javítása is hatékonyabb lehet hideg aszfalttal, mint meleg aszfaltos kátyúzással, mivel a hideg aszfalt hasonló a javítandó felülethez, jobban összedolgozható a meglévő szerkezettel.

A hideg aszfalt utántömörödik, a bedolgozást követő forgalom által. A beépítésnél erre gondolni kell, kissé magasabbra kell építeni és pár nap alatt kerül szintbe.

Kis terhelésű utak új burkolata is készülhet erre alkalmas hideg aszfaltból, legyen az új építés, vagy felújítás. A kis terhelés viszont szükséges is, forgalom nélkül nincs utántömörödés, a beépített hideg aszfalt bomlásnak indulhat (ezt megelőzendő, ilyen esetben pár napig vissza kell térni és többször tömöríteni a beépítés után).

Az utántömörödés miatt közműszerelvényekkel terhelt belterületi utakon különösen figyelni kell a csatlakozó aknák magasságára.

Kis forgalmú utak közműépítés, javítás utáni helyreállítása is készülhet hideg aszfaltból.

A beépített hideg aszfalt kevésbé stabil, mint a meleg aszfalt, ezért ha nem javításra, hanem új burkolat készítésre használjuk, nagyon fontos a megtámasztás. Ha szegélye van az útnak, ez megoldott, ha nem, lehetőleg azonnal mellé kell tenni az útpadkát, hogy a hideg aszfalt szerkezet széle ne károsodjon.

Hideg aszfaltnak nevezhetnek egyes önterülő hideg anyagokat is (kevert felületi bevonatok, bitumenes iszapok).

Összefoglalva:

  • A hideg aszfalt alkalmas téli kátyúzásra, amikor meleg aszfalt nem elérhető (tartóssága általában nem éri el a meleg aszfaltos javításét).
  • A hideg aszfalt alkalmas kis terhelésű utak burkolására.
  • Többféle hidegaszfalt keverék létezik, gondosan kell megválasztani a célnak legjobban megfelelő anyagot.

Beépítésnél gondolni kell a hideg aszfalt utántömörödésére és oldalsó megtámasztására.