Hideg aszfaltozás, kátyúzás – akár házilag is

Az aszfaltozásról már több cikket is írtunk.

Először érintettük a meleg aszfaltozást, amelyben megmutattuk az aszfalt alapanyagait és az aszfaltozás eszközeit.

Majd az aszfaltozás menete cikk következett, amelyben bemutattuk, miként fest az aszfaltozás menete — lépésről-lépésre.

Végül a mart aszfaltról esett néhány szó, amelyben kiderült, hogy miért nagyszerű a lemart aszfalt újrafelhasználása.

Már csak egyetlen aszfalt típus van hátra a cikkszériából, amelyet ebben a cikkben mutatunk be.

De pontosan mi is az a hidegaszfalt, hogyan történik a kátyúzás, és miként lehet megoldani a hideg aszfaltozást házilag? 

Mi az a hidegaszfalt?

A hagyományos meleg aszfalt hőmérséklete 150-160 °C között van a terítéskor.

A hidegaszfalt ennek kicsit több, mint a fele – csupán 80-90 °C körül mozog.

Ez több okból kifolyólag is nagyon fontos.

Egyrészről jóval környezetbarátabb megoldásról van szó, ugyanis feleannyi szén-dioxid kibocsátással jár, mint a hagyományos meleg aszfaltozás. Ez abból is érezhető, hogy a munkafolyamat során nem áraszt semmiféle kellemetlen, erős szagot.

Másrészről mivel az aszfalthoz nem szükséges meleg időjárás, ezért akár télen is alkalmazható. Így pedig jóval kevesebb energiát igényel, tehát 30-50 százalékos megtakarítást is eredményezhet.

Harmadik nagy előnye, hogy mivel alacsonyabb a hőmérséklete, ezért hamarabb is hűl ki, tehát jóval hamarabb történik meg az elaszfaltosodás. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a forgalmat hamarabb lehet ráengedni az elkészült útra, tehát jóval kevesebb ideig kell lezárni az utakat, autóbejárót.

Mindezt úgy érik el, hogy:

  1. A kőanyagot felhevítik
  2. Hozzáadják az adalékanyagokat
  3. Hozzáadják a forró bitument

Az adalékanyagoknak hála a bitumen vastag réteget képez a kőanyagon, majd felhabosodik – ettől pedig még jobban bevonja a kőanyagot.

Mindeközben az aszfalt szépen visszahűl 100 °C alá.

De hogyan történik a hideg aszfaltozás?

Hideg aszfaltozás

hideg aszfaltozás házilag

A hideg aszfaltozás nem sokban tér el a hagyományos aszfaltozástól.

Éppen ezért –a meleg aszfalthoz hasonlóan– a hideg aszfaltozás házilag is kivitelezhető.

Első lépésként, ahogy minden aszfaltozást kezdeni szoktak, itt is letakarítják az aszfalt felületet, majd felmarják a legfelső réteget, melyet később újra fel lehet használni mart aszfaltként.

Ezután bitumenemulziót szórnak a felmart aszfaltra. Ez segíti az összetapadást, illetve a két aszfaltréteg –a régi és az új– összeragasztását.

A hideg aszfaltot ez után le kell fektetni, gondosan ügyelve a megfelelő vastagságra és szélességre.

Végül, a tömörítést hengerrel vagy úthengerrel szokták elvégezni.

Egy nappal, vagy akár néhány órával később már kész is az aszfalt, olyannyira, hogy már gyalogos vagy autóforgalmat is rá lehet engedni.

A végeredmény pedig szinte semmiben nem tér el a forró aszfalttól. Mind kinézetben, mind tartósságban ugyanazt a színvonalat nyújtja, és szinte megkülönböztethetetlen a kettő egymástól.

Így nem kell attól félni, hogy a környezettudatosság vagy az energiahatékonyság a minőség rovására megy, mint például a mart aszfaltozás esetében.