Több sávos utak, autópálya, autóút, emelt sebességű főút -tudnivalók, aktualitások

Mi a különbség, hogy ismerjük fel, mennyi a megengedett sebesség; díjköteles, vagy nem?

Forgalmi irányonként többsávos külterületi utakon felmerülhet a kérdés, hogy autópályán, autóúton, vagy főúton haladunk. Mi a különbség, mikor kell útdíjat fizetnünk, mennyi a megengedett sebesség, milyen szabályok érvényesek?

A magyar országos közúthálózat útkategóriák szerinti besorolásban (gépjárműközlekedésre vonatkozóan) a következő:

Főhálózat

  • Autópályák
  • Autóutak
  • Főutak (elsőrendű és másodrendű főutak)

Az autópályák és autóutak tartoznak a gyorsforgalmi utak közé.

Mellékhálózat

  • Összekötő utak
  • Bekötő utak
  • Állomáshoz vezető utak

Léteznek még csomóponti ágak, pihenőhelyi utak és kerékpárutak, melyek cikkünk szempontjából most nem lényegesek.

Autópályák

Az autópálya gyorsforgalmi út, forgalmi irányonként kettő vagy több forgalmi sávval rendelkezik. A forgalmi irányokat két szalagkorláttal, vagy betonelemekkel választják el egymástól. A forgalmi irány jobb szélén záróvonallal elválasztott leállósáv húzódik, melyen alapvetően műszaki hiba esetén lehet tartózkodni (továbbá a közútkezelő munkát végző járművei és a megkülönböztető jelzést használó járművek vehetik igénybe). Az autópályán csak különszintű keresztezés lehet.

fizetős autópálya kezdete
Fizetős autópálya kezdetét jelző tábla — Forrás: www.e-autopalyamatrica.hu

A felhajtás előtt jelzőtáblával találkozunk, mely tudatja velünk, hogy autópályán fogunk haladni. Amennyiben díjköteles az útszakasz, azt is tábla jelzi. Az autópályák többségét matricával vehetjük igénybe, a legpontosabb és legaktuálisabb információt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt honlapján találjuk (www.nemzetiutdij.hu).

Az autópályát a kihelyezett útvonal típus táblán kívül felismerjük a forgalmi irányokat fizikailag is határoló elválasztó sávról, a leállósávról, a különszintű keresztezésekről, az „M” kezdetű útszámozásról, valamint a kék alapszínű útirány jelző és útvonal megerősítő táblákról.

útvonal megerősítő tábla
Útvonal megerősítő tábla autópályán — Forrás: www.magyarhirlap.hu

Autópályán alapvetően 130 km/óra a megengedett sebesség személygépkocsi, motorkerékpár, valamint maximum 3,5 tonna össztömegű egyéb gépkocsi számára. Van egy sebesség minimum követelmény is: autópályán csak olyan gépjárművel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni.

Autóutak

Az autóút kezdetét is útvonal típust megadó tábla jelzi (ha fizetős, az is jelezve van, de itt is segít a www.nemzetiutdij.hu honlap).

fizetős autóút kezdete
Fizetős autóút kezdetét jelző tábla — Forrás: www.autonavigator.hu

Az autóutak is gyorsforgalmi utak, lehetnek közel azonos megjelenésűek, mint az autópályák, azonban alacsonyabb sebességre tervezték őket.

Autóúton 110 km/óra a megengedett sebesség alaphelyzetben, személygépkocsi, motorkerékpár és 3,5 tonnánál nem nehezebb egyéb járműveknek. Autóúton is érvényes a legalább 60 km/óra sebességgel haladás (sík szakaszon). Autóúton biztosan nem találkozunk szintbeni vasúti átjáróval és jellemzően közúti keresztezéssel sem.

Az autóutak is „M” kezdetű útszámozásúak, valamint kék alapszínűek az útirányt jelző és útvonal megerősítő táblák.

útirányjelző tábla autóúton
Útirányjelző tábla autóúton — Forrás: www.faforgtech.hu

Főutakon zöld színűek az útszámot és útirányt jelző táblák, így az útkategória váltásra már az autópályák és autóutak táblái is utalnak, mint azt a fenti képen látjuk; a 2-es, vagy 11-es utakra letérve már nem gyorsforgalmi úton fogunk menni, hanem főúton haladunk majd tovább.

Főutak

A főutak kialakítása többféle lehet. A külterületi többsávos főutak megjelenése hasonló lehet az egyszerűbb kialakítású autóutakhoz:

autóút általános kialakítása
M44 autóút általános kialakítása — Forrás: www.google.com
külterületi jellemző kialakítása
21-es főút külterületi jellemző kialakítása — Forrás: www.google.com

A főutakat a KRESZ szerinti sárga színű, élére állított, négyzet alakú tábla jelzi és zöld színű az útszám, valamint az útirány jelző tábla.

Főutakon gyakran találkozunk szintbeni csomóponttal és nem kizárt a sorompós, fényjelzős vasúti keresztezés sem.

Főutakra nem kell matricát vennünk, csak a 3,5 tonna feletti teherautóknak kell útdíjat fizetni a főutak nagy részén.

Főutakon alapesetben külterületen 90 km/óra a legnagyobb engedett sebesség személygépkocsi, motorkerékpár és 3,5 tonnánál nem nehezebb egyéb járműveknek. Főúton nincs minimális sebesség előírás.

Emelt sebességű főutak

Egyes főúti szakaszok kiépítettségük alapján 90 km/óránál magasabb sebességgel is biztonságosan használhatók. Ezeket az útszakaszokat alapos elemzés, vizsgálat után jelölték ki. Az országos főúthálózaton találkozhatunk 100 km/óra és 110 km/óra legnagyobb sebességet megengedő főútszakaszokkal (személygépkocsi, motorkerékpár és 3,5 tonnánál nem nehezebb egyéb járművek részére).

Egy hosszabb főúton így előfordulhat, hogy különböző sebességhatárok érvényesek. Az emelt sebesség jelzését eddig is meg kellett ismételni előírás szerint, azonban nemrég egy praktikus újítás jelent meg ezeken a főúti szakaszokon, az emelt sebességre emlékeztető tábla, melyet a kilométertáblák fölé helyeznek el. Ez a kis zöld tábla személygépkocsi vezetői szemmagasságban van, így jól észlelhető. Bizonytalanság esetén segít a sebesség megválasztásában.

megengedett sebesség emlékeztető tábla
110 km/óra megengedett sebesség emlékeztető táblája 2×2 sávos főúton

Összegzés

Az autópálya, az autóút és a többsávos külterületi főút elrendezése, kialakítása mutathat hasonlóságot, azonban ez nem jelenti azt, hogy azonos módon közlekedhetünk rajtuk. A kihelyezett jelzésekből, táblákból mindig győződjünk meg róla, hogy melyik útkategória az, amin haladunk. Eltérő a megengedett sebesség, más és más befolyásoló körülményekre számíthatunk.

Bármennyi is a megengedett sebesség, mindig érvényesek a KRESZ alábbi rendelkezései:
„A jármű sebességét a … sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.”

„Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.”

A cikkben fent leírtak elsősorban osztott pályás, egyirányban többsávos utakra vonatkoznak, ahol forgalmi torlódás esetén a megkülönböztető jelzést használó járművek akadálytalan tovább haladásának biztosítására a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni, az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni.

A többsávos utak elvileg biztonságosak, de az alkalmazott megengedett sebességhatárok mindig indokoltak és csupán lehetőségek. Ezek az utak akkor maradnak biztonságosak, ha minden körülményt mérlegelve figyelmesen közlekedünk rajtuk.

Felhasznált irodalom: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ), a képek forrása feltüntetve.