Aszfalttípusok

Az öntött aszfaltburkolat bitumen, mészkőliszt és coulé-kavics összetételéből áll. A bitumen és mészkőliszt keveréke és formába öntése adja az úgynevezett masztix-pogácsát, amelyet aztán a munkahelyen coulé-kavics és oldóanyag (rendszerint bitumen) hozzáadagolásával kiöntésre alkalmas masszává készítenek ki. Ahol a coulé-kavics a munkahely közelében be nem szerezhető, ott már a gyárban keverik össze a többi anyaggal és teljesen készen, úgynevezett coulésmasztix pogácsában szállítják a munkahelyre. Az öntött aszfaltanyag előállításának harmadik módja, hogy a munka helyszínén történik és forgó dobokban keverik össze a bitument, mészkőlisztet és coulé-kavicsot. Ez az eljárás csakis akkor lehetséges, ha kikészített tiszta bitumen (tatarosi, dernai, Trinidad-goudron, mexikói bitumen) kerül a munkahelyre.

A hengerrel tömörített aszfalt bitumen, kőzúzalék, homok, mészkőliszt és cement összetételéből áll: adva van az anyagok könnyű beszerzésének lehetősége magában az országban, a fürge és gyorsjáratú hengernek alkalmazása pedig lehetővé teszi, hogy nagy terjedelmű munkálatokat gyorsan és a forgalom hosszú időn át való akadályoztatása nélkül készíthessenek el.

A legnagyobb forgalomra alkalmas homokaszfalt rendszerint két rétegben készül. Az alsó réteget a forgalom nagyságához és természetéhez képest 3-7,5 centiméter vastagságban, a felső réteget 2,5-4 centiméter vastagságban készítik. Az alsóréteg bitumen, zúzott kő, homok és filler (kőliszt vagy cement) keverékéből áll. Feladata, hogy egyrészt megakadályozza a felső aszfaltréteg eltolódását, kicsúszását a henger alól, másrészt, hogy a betonban vagy makadámalapban levő esetleges nedvességet, – amely vízgőzöket fejleszthet és behatolva az aszfaltmasszába, ott rombolásokat idézhet elő – a közbenső kötőréteg lekösse. De a kötőréteg azt a célt is szolgálja, hogy a makadám-, beton- vagy egyéb alappal együtt a lebonyolódó teherforgalomnak ellenállva, annak hordozója legyen.

Az aszfaltbeton bitumen, bazalt, andezit vagy mésztörtkő-zuzalék, homok és mészliszt különféle arányú keveréséből áll, és rendszerint egy rétegben fektetik betonlapra, vagy jól lehengerelt makadámalapra 5-8 centiméter vastagságban. Az aszfaltbeton kétfajta összetételben készül. Bitumen, 3-12 milliméter nagyságú bazalt, andezit vagy kemény mészkő-zúzalék, homok és kőliszt keverékéből, amelynek a finom aszfaltbeton elnevezést adták, és bitumen, 3-30 milliméter nagyságú bazalt, andezit, mészkő törtkő és homok keverékéből, amely durva aszfaltbeton név alatt ismeretes.

 

Forrás: Koltai Mátyás: Útburkolatok különös tekintettel az aszfaltra é.n.