Mart aszfalt: A mart aszfaltozás menete és ára

A mart aszfalt az útjavítás és útépítés egyik fontos és egyre jobban előtérbe kerülő anyaga.

Amennyiben hozzáértéssel készül, a meleg aszfalt értékét és minőségét megközelítő végeredményt kaphatunk.

Főleg a ritkán használt utakhoz nyújt jó és gazdaságos megoldást, a meleg aszfalt árának töredékéért.

De pontosan mi is az a mart aszfalt, hogyan történik a mart aszfalt beépítés és miért költséghatékony eljárás?

Mi az a mart aszfalt?

Sötétszürke vagy inkább fekete színű, 0-40 mm szemnagyságú, régi útburkolatból speciális marógéppel felmart, száraz állagú, hideg aszfalt anyag.

Országos közutak esetében a régi aszfalt anyag a felmarást követően is az útvagyon része, ezért elsődlegesen a közútkezelő hatásköre a mart aszfalt újra felhasználása. Kisforgalmú mellékutak nagyfelületű javítására egyre nagyobb mértékben alkalmazzák.

A közútkezelőnél tárolt mart aszfalt hosszabb idő után összeállhat és egyre nehezebben kezelhetővé válik, ezért ha nagyobb mennyiség keletkezik, a közútkezelő saját felhasználási szükségletén felüli anyag értékesíthető. A vásárlási igényt a Magyar Közút Nzrtz illetékes megyei igazgatóságán lehet bejelenteni. Az eladás a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt eljárási rendje szerint történik, szabott árakon. Az árat egyrészt a mart aszfalt tisztasága befolyásolja, másrészt az átvétel helye (közútkezelő telephelyén, vagy a felmarás helyszínén a munkaterületen).

Mart aszfalt kisebb mennyiségben egyéb, országos közutakon kívüli területen is keletkezhet, ez esetben az illetékes tulajdonos dönti el, hogy felhasználja, újra hasznosítja, vagy értékesíti.

A mart aszfalt alkalmazásának előnyei:

  • Környezettudatos építés (újrahasznosítás)
  • Versenyképes az ára
  • Könnyű forgalom esetében, gondos kivitelezéssel tartós megoldás
  • Por és sármentes felületet képez
  • Azonnal felhasználható
  • Gyorsan kivitelezhető
  • Rövid az elaszfaltosodási ideje 

Mart aszfalt beépítés  

A mart aszfalt anyag hosszabb idejű tárolás esetén ledarálást igényelhet, mivel összeállhat. Legjobb minőségben a felmarási helyszínről szállítva és rövid időn belül beépítve alkalmazható.

A mart aszfalt beépítés folyamata általában így fest:

  1. A felület felmérése – fontos, hogy stabil és tömör legyen, célszerű zúzottkő, vagy hidraulikus alaprétegre építeni, illetve útjavításnál a régi útburkolat lokális hibáinak javítása után teríteni.
  2. A mart aszfalt vastagságának kiszámítása – ezt leginkább a rajta áthaladó későbbi járműforgalom alapján érdemes megtenni.
  3. Mart aszfalt elterítése – leghatékonyabban aszfaltbedolgozó finisherrel célszerű, kisebb felületen kézileg is lehetséges.
  4. Tömörítés – általában vibrációs úthengerrel végzik, több járatban.
  5. Felületzárás – Legtöbbször felületi bevonatot kap egy, vagy két rétegben, ami bitumen emulzió permetezés utáni zuzalék terítést és behengerlést jelent. Nagyobb terhelésre meleg aszfaltréteg lezárást is alkalmaznak. 
Egy sávon elterített mart aszfalt
Mart aszfalt terítés, hengerlés

Mindezt meleg időben érdemes megtenni, a magas hőmérséklet ugyanis segíti az elaszfaltosodást – ez az a folyamat, amikor a mart aszfaltban található zúzottkövek összeolvadnak. Időtartama általában 1 hét, de ennél kevesebb vagy akár több is lehet.

A felületzárás előtt célszerű ezt az elaszfaltosodási időt legalább részben megvárni (amennyiben munkaszervezéssel így megoldható), ez alatt rendszeresen ellenőrizni kell a felületet, szükség esetén javítani, tovább hengerelni.

Felületzárás előtti mart aszfalt struktúra

A forgalom az úton később további tömörítést eredményez.

Nagy teherforgalommal rendelkező utakon nem érdemes használni, hiszen bár a friss aszfalt árának töredékét teszi ki, de éppen ezért minősége, tartóssága és teherbírása is gyengébb.

Leginkább az alábbi helyeken érdemes mart aszfalt felhasználással utat javítani, építeni:

  • Kis forgalmú (kis terhelésű) utak
  • Mezőgazdasági utak
  • Hétvégi házakhoz vezető bekötőutak
  • Parkolók
  • Szilárd burkolat nélküli utak

Nagyfelületű javítás, építés előtt célszerű ebben jártas szakember bevonása. Fontos a fogadó réteg (alapréteg, meglévő régi burkolat) szükséges javításának kijelölése, a mart aszfalt terítés vastagságának meghatározása (tömöríthetőségi szempontból), a felület zárás módjának, technológiájának eldöntése, a beavatkozás ütemezése (időjárás, technológiai idők, szünetek), az építés megszervezése.

A végeredmény:

Lezárt felületű mart aszfalt burkolat

Mart aszfalt ára

A mart aszfalt ára a többi aszfaltburkolathoz képest hihetetlenül kedvező.

Ez azonban sajnos azzal jár, hogy sem esztétikailag, sem minőségileg, sem teherbírásban és tartósságban nem ér fel a drágább aszfaltokhoz.

A mart aszfalt ára 10-15 Ft körüli egységáron mozog (ÁFA-val együtt), amely kilogrammonként számítandó.

Ez azt jelenti, hogy egy 900 kg-os mart aszfalt zsák körülbelül 10.000 forintba kerül, amely körülbelül 18 m2-nek felel meg (1-2 centi vastagságban)

Ezenkívül szállítási díjat, illetve raklap-díjat kell fizetni érte, amely 1 raklappal számolva körülbelül 15-20.000 forintba kerül.

A mellékutakat, parkolókat rendkívül jól lehet feljavítani ezzel a módszerrel, illetve a sár ellen is hatékony védekezést tud nyújtani, hiszen nem sárosodik vagy porosodik.