Mart aszfalt: A mart aszfaltozás menete – és ára

A mart aszfalt az útépítés egyik népszerű anyaga.

Amennyiben hozzáértéssel készül, az eredeti meleg aszfalt értékét és minőségét megközelítő végeredményt kaphatunk.

Főleg a ritkán használt utakhoz nyújt hihetetlenül jó és gazdaságos megoldást, a fentebb említett meleg aszfalt árának töredékéért.

Sőt, minden útburkolati eljárás közül ez az egyik legköltséghatékonyabb.

De pontosan mi is az a mart aszfalt, hogyan történik a mart aszfaltozás, és miért olyan kedvező a mart aszfalt ára?

Mi az a mart aszfalt?

Sötétszürke vagy inkább fekete színű, 0-40 mm szemnagyságú bitumenes kőzúzalékból álló, száraz állagú anyag.

Kiválóan alkalmas térburkolási célokra.

Ennek több oka is van, például:

  • Rendkívül versenyképes az ára
  • Tartósságban, teherbírásban és minőségben sem marad el jelentősen a friss aszfalttól
  • Por és sármentes felületet képez
  • Azonnal felhasználható
  • Gyorsan kivitelezhető
  • Minimális az elaszfaltosodási ideje 

A mart aszfalt a friss aszfaltozás előtt álló utak elasználódott és ezért lemart felső rétege, amelyet marógéppel eltávolítanak, mielőtt a friss aszfaltot ráöntenék az útra.

Ezt utána kis finomságúra darálják. 

Később ezeket bezsákolják és értékesítik.

De hogyan használható fel?

Mart aszfaltozás 

A ledarálást követően az utak esetében úthengerrel szokták leteríteni, majd a végső lépésként emulziós permetezést végeznek.

A mart aszfaltozás teljes folyamata tehát így fest:

  1. A felület felmérése – fontos, hogy stabil és tömör legyen, célszerű kőzúzalékból készült vagy betonozott alaprétegbe építeni
  2. A mart aszfalt vastagságának kiszámítása – ezt leginkább a rajta áthaladó későbbi járműforgalom alapján érdemes megtenni
  3. Mart aszfalt elterítése – a mart aszfaltozás házilag is történhet, ekkor az elterítés kézileg is lehetséges, de inkább a gépi megoldást érdemes választani
  4. Tömörítés – általában vibrációs úthengerrel szokták kivitelezni
  5. Felületzárás – bitumenes ragasztó beitatása a felületbe, illetve apró kavicsok beszórása. Ezt a módszert nevezzük emulziós permetezésnek. 

Mindezt meleg időben érdemes megtenni, hiszen a magas hőmérséklet kulcsszerepet játszik a a mart aszfalt végleges formájának elérésében.

A magas hőmérséklet ugyanis segíti az elaszfaltosodást – ez az a folyamat, amikor a mart aszfaltban található zúzottkövek összeolvadnak. Időtartama általában 1 hét, de ennél kevesebb vagy akár több is lehet.

A nagyobb forgalom az úton később nagyobb tömörítést eredményez.

Azonban túl nagy teherforgalommal rendelkező utakon nem érdemes használni, hiszen bár a friss aszfalt árának töredékét teszi ki, de éppen ezért minősége, tartóssága és teherbírása is gyengébb.

Leginkább az alábbi helyeken érdemes mart aszfaltozni:

  • Kis forgalmú utak
  • Mezőgazdasági utak
  • Hétvégi házakhoz vezető bekötő utak
  • Parkolók
  • Szilárd burkolat nélküli utak
mart aszfaltozás

Mart aszfalt ára

A mart aszfalt ára a többi aszfaltburkolathoz képest hihetetlenül kedvező.

Ez azonban sajnos azzal jár, hogy sem esztétikailag, sem minőségileg, sem teherbírásban és tartósságban nem ér fel a drágább aszfaltokhoz.

A mart aszfalt ára 10-15 Ft körüli egységáron mozog (ÁFA-val együtt), amely kilogrammonként számítandó.

Ez azt jelenti, hogy egy 900 kg-os mart aszfalt zsák körülbelül 10.000 forintba kerül, amely körülbelül 18 m2-nek felel meg (1-2 centi vastagságban)

Ezenkívül szállítási díjat, illetve raklap-díjat kell fizetni érte, amely 1 raklappal számolva körülbelül 15-20.000 forintba kerül.

A mellékutakat, parkolókat rendkívül jól lehet feljavítani ezzel a módszerrel, illetve a sár ellen is hatékony védekezést tud nyújtani, hiszen nem sárosodik vagy porosodik.