Mart aszfalt: A mart aszfaltozás menete és ára
A mart aszfalt az útjavítás és útépítés egyik fontos és egyre jobban előtérbe kerülő anyaga.
Amennyiben hozzáértéssel készül, a meleg aszfalt értékét és minőségét megközelítő végeredményt kaphatunk.
Főleg a ritkán használt utakhoz nyújt jó és gazdaságos megoldást, a meleg aszfalt árának töredékéért.
De pontosan mi is az a mart aszfalt, hogyan történik a mart aszfalt beépítés és miért költséghatékony eljárás?
Mi az a mart aszfalt?
Sötétszürke vagy inkább fekete színű, 0-40 mm szemnagyságú, régi útburkolatból speciális marógéppel felmart, száraz állagú, hideg aszfalt anyag.
Országos közutak esetében a régi aszfalt anyag a felmarást követően is az útvagyon része, ezért elsődlegesen a közútkezelő hatásköre a mart aszfalt újra felhasználása. Kisforgalmú mellékutak nagyfelületű javítására egyre nagyobb mértékben alkalmazzák.
A közútkezelőnél tárolt mart aszfalt hosszabb idő után összeállhat és egyre nehezebben kezelhetővé válik, ezért ha nagyobb mennyiség keletkezik, a közútkezelő saját felhasználási szükségletén felüli anyag értékesíthető. A vásárlási igényt a Magyar Közút Nzrtz illetékes megyei igazgatóságán lehet bejelenteni. Az eladás a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt eljárási rendje szerint történik, szabott árakon. Az árat egyrészt a mart aszfalt tisztasága befolyásolja, másrészt az átvétel helye (közútkezelő telephelyén, vagy a felmarás helyszínén a munkaterületen).
Mart aszfalt kisebb mennyiségben egyéb, országos közutakon kívüli területen is keletkezhet, ez esetben az illetékes tulajdonos dönti el, hogy felhasználja, újra hasznosítja, vagy értékesíti.
A mart aszfalt alkalmazásának előnyei:
- Környezettudatos építés (újrahasznosítás)
- Versenyképes az ára
- Könnyű forgalom esetében, gondos kivitelezéssel tartós megoldás
- Por és sármentes felületet képez
- Azonnal felhasználható
- Gyorsan kivitelezhető
- Rövid az elaszfaltosodási ideje
Mart aszfalt beépítés
A mart aszfalt anyag hosszabb idejű tárolás esetén ledarálást igényelhet, mivel összeállhat. Legjobb minőségben a felmarási helyszínről szállítva és rövid időn belül beépítve alkalmazható.
A mart aszfalt beépítés folyamata általában így fest:
- A felület felmérése – fontos, hogy stabil és tömör legyen, célszerű zúzottkő, vagy hidraulikus alaprétegre építeni, illetve útjavításnál a régi útburkolat lokális hibáinak javítása után teríteni.
- A mart aszfalt vastagságának kiszámítása – ezt leginkább a rajta áthaladó későbbi járműforgalom alapján érdemes megtenni.
- Mart aszfalt elterítése – leghatékonyabban aszfaltbedolgozó finisherrel célszerű, kisebb felületen kézileg is lehetséges.
- Tömörítés – általában vibrációs úthengerrel végzik, több járatban.
- Felületzárás – Legtöbbször felületi bevonatot kap egy, vagy két rétegben, ami bitumen emulzió permetezés utáni zuzalék terítést és behengerlést jelent. Nagyobb terhelésre meleg aszfaltréteg lezárást is alkalmaznak.
Mindezt meleg időben érdemes megtenni, a magas hőmérséklet ugyanis segíti az elaszfaltosodást – ez az a folyamat, amikor a mart aszfaltban található zúzottkövek összeolvadnak. Időtartama általában 1 hét, de ennél kevesebb vagy akár több is lehet.
A felületzárás előtt célszerű ezt az elaszfaltosodási időt legalább részben megvárni (amennyiben munkaszervezéssel így megoldható), ez alatt rendszeresen ellenőrizni kell a felületet, szükség esetén javítani, tovább hengerelni.
A forgalom az úton később további tömörítést eredményez.
Nagy teherforgalommal rendelkező utakon nem érdemes használni, hiszen bár a friss aszfalt árának töredékét teszi ki, de éppen ezért minősége, tartóssága és teherbírása is gyengébb.
Leginkább az alábbi helyeken érdemes mart aszfalt felhasználással utat javítani, építeni:
- Kis forgalmú (kis terhelésű) utak
- Mezőgazdasági utak
- Hétvégi házakhoz vezető bekötőutak
- Parkolók
- Szilárd burkolat nélküli utak
Nagyfelületű javítás, építés előtt célszerű ebben jártas szakember bevonása. Fontos a fogadó réteg (alapréteg, meglévő régi burkolat) szükséges javításának kijelölése, a mart aszfalt terítés vastagságának meghatározása (tömöríthetőségi szempontból), a felület zárás módjának, technológiájának eldöntése, a beavatkozás ütemezése (időjárás, technológiai idők, szünetek), az építés megszervezése.
A végeredmény:
Mart aszfalt ára
A mart aszfalt ára a többi aszfaltburkolathoz képest hihetetlenül kedvező.
Ez azonban sajnos azzal jár, hogy sem esztétikailag, sem minőségileg, sem teherbírásban és tartósságban nem ér fel a drágább aszfaltokhoz.
A mart aszfalt ára 10-15 Ft körüli egységáron mozog (ÁFA-val együtt), amely kilogrammonként számítandó.
Ez azt jelenti, hogy egy 900 kg-os mart aszfalt zsák körülbelül 10.000 forintba kerül, amely körülbelül 18 m2-nek felel meg (1-2 centi vastagságban)
Ezenkívül szállítási díjat, illetve raklap-díjat kell fizetni érte, amely 1 raklappal számolva körülbelül 15-20.000 forintba kerül.
A mellékutakat, parkolókat rendkívül jól lehet feljavítani ezzel a módszerrel, illetve a sár ellen is hatékony védekezést tud nyújtani, hiszen nem sárosodik vagy porosodik.