Öntvényekből készült elválasztóelemek a turbókörforgalomban

Egy turbókörforgalomban a sávokat optikai és fizikai elemekkel választják el egymástól. Ez kényszeríti az autósokat – a közlekedés biztonsága érdekében –, hogy a körforgalmon belül meghatározott szakaszokon ne akarjanak és ne is tudjanak sávot váltani. A napjainkban bevett általános megoldás erre a 18-20 centiméter magas, előre gyártott beton félgömbök használata. Amikor a kötőréteg szintjéig elkészül a körforgalom, a beépítendő elemek helyén kimarják a kötőréteget, belebetonozzák a megfelelő szintre a terelőket. Megszilárdulásukat követően a talpukhoz húzzák szintbe a kopóréteget.

A körforgalmak funkciójukat a forgalom megfelelő mértékű lassításával érik el, így a  turbókörforgalmak jellemzője, hogy általában viszonylag szűkek, így a hosszú járművek, járműszerelvények nem megfelelően megválasztott sebesség, nem körültekintő haladás esetén hátsó kerekeikkel érinthetik a félgömböket és akár súlyos amortizációt okozhatnak a betonelemekre való ráhajtással. Ezt a roncsolást tetézi a téli sószórás is. Ennek a problémának a megoldására, a károsodás megakadályozására fémből készült elválasztóelemek telepítése történt a 21-es számú főút egyes körforgalmaiban. A speciális öntvény biztosan rögzül a betonágyazatba. A gömbelemek helyét magfúróval fúrják ki, amibe forró aszfaltkeverékkel ragasztják be az elemeket. Ez a technológia drágább, de jóval időhatékonyabb: mindössze két nap kell a munkálatok elvégzésére, mivel nem kell várni a beton megszilárdulására. Hab a tortán, hogy a kidöntött elemek újraépítése sem okoz bosszúságot, és az öntvények a sózásnak is ellenállnak.

Az építést követő garanciális és üzemeltetési időszak alatt is kedvezőbb tapasztalatok gyűltek a fémből készült félgömbökkel épült körforgalmakra, mint az előregyártott beton anyagú megoldásra.