Hidegaszfalt bedolgozása: A kátyúzástól a közbenső rétegig

Az aszfaltozás menetének több lépése is van, amelyet már korábban megmutattunk.
Arról is olvashattunk, hogy a hideg aszfaltozás miért nagyszerű módszer, mind a környezetnek, mind pedig annak, aki energiahatékonyan és gyorsabban akar kész aszfalt felületet kapni.
A hideg aszfalt bedolgozása egy külön részt érdemel, hiszen más-más dolgokra kell figyelni például a kátyúzás során, és teljesen más a parkolóba vagy kerékpárúton történő bedolgozás.
De pontosan mi az, amikben ezek az eljárások különböznek egymástól?
A hidegaszfalt bedolgozása

Érdemes különbséget tenni a bedolgozási módszerekben aszerint, hogy milyen jellegű munkát végzünk:
- Kátyúzás
- Kerékpárút készítés
- Ideiglenes rétegként történő beépítés
- Parkolóba építés
1. Kátyúzás
A hideg aszfaltot –hasonlóan a meleghez– géppel, vagy akár kézzel, kézi eszközökkel is be lehet dolgozni.
A tömörítés éppen ezért végezhető kézi tömörítéssel, döngölővel, vibro hengerrel – de akár a gépkocsik terhelésével is.
1-2 centiméterrel magasabb szintre érdemes bedolgozni, mint a kívánt cél, ami aztán a forgalomtól függően 2-5 nap alatt kellőképpen megsüllyed.
2. Kerékpárút készítés
A kerékpárúton jóval kisebb a terhelés, mint az autókkal teli közutakon, ezért szükség van további utókezelésre is. Ez esetben a hengerelés az, amit még 2-3 napig mindenképp érdemes elvégezni.
Alapesetben a hideg aszfaltnál néhány óra alatt el tud készülni a kész aszfaltfelület, de a kerékpárutakon éppen ezért akár egy hetet is igénybe vehet, míg a kész végeredmény használatra késszé válik.
3. Ideiglenes rétegként történő beépítés
Ideiglenes rétegként is megfelelően funkcionál a hideg aszfalt.
A tömörödés körülbelül 20-25%-ot fog kitenni a bedolgozás után. Ezzel érdemes számolni, jobban mondva ennyit érdemes rászámolni a réteg vastagságára.
Egyetlen hengerelés (a fentebb említett eszközökkel) elég lehet a munka befejezéséhez, de a minőségi eredmény érdekében érdemes lehet még 1-2 napig simító hengerezéssel tovább finomítani az elkészült hidegaszfalt felületet.
4. Parkolóba építés
A parkolók és egyéb tárolók burkolásakor arra kell vigyázni, hogy a hideg aszfalt betömörödése nem tud végbemenni a forgalom hiánya miatt – így kipereghet még az elaszfaltosodás előtt.
Itt kiemelten fontos a tömörítés helyes és maradéktalan kivitelezése.