Macskakő, kockakő, műkő burkolatok

Az ókorban és a középkorban az utakat szinte kizárólag kőből készítették. Az útburkolatok egyszerűbb, vagy díszesebb faragott kőből készültek. Kockakő burkolatokat később, a 19. és 20. században is nagyarányban építettek. Ismerünk nagykocka (18×18 cm) és kiskocka (12×12 cm) burkolatokat. A kockakő burkolat (különösen a kiskockakő) a köznyelvben „macskakő” elnevezéssel terjedt el.

Macskaköves út

Vajon miért macskakő?

Erre két magyarázatot találunk. Az első, a kockakő német elnevezésére utal. A „katzenkopfstein”, magyarul „macskafejkő” arra utal, hogy a kiskocka burkolókő mérete nagyjából egy házimacska fejének méretével egyezik meg.

A másik magyarázat egy bazaltbányához kapcsolódik, ahonnan a kockakő anyaga nagy mennyiségben került ki.

Somoskői bazalt ömlés
Somoskői bazalt ömlés

Egykor a budapesti utcák nagy része a Karancs-Medves hegység Macskalyuk bányájából származó kövekből készült. Ez a már nem működő kőbánya Salgótarján felett, Somoskő térségében az országhatáron található. A kitermelt kőanyag hatszögletű volt, ezt faragták a kívánt méretre.

Somoskői bazalttenger
Somoskői “bazalttenger”

Mi itt most nem tudjuk eldönteni, hogy a kettő közül melyik a „macskakő” elnevezés pontos eredete, lehet, hogy mindkettőnek van alapja, de az is lehet, hogy egy harmadik történet az igazi…

Felhagyott Macskalyuk kőbánya
Felhagyott Macskalyuk kőbánya

A kockakőburkolat lerakása sajátos ismereteket igényel, ez egy külön szakma. Egy réges-régi kőburkolat javításához hosszú ideig nehéz volt hozzáértő szakembert találni. A közelmúltban újra felfedezték a kőburkolatokat és nagyarányban építenek ilyet, így ez a kőburkoló szakma is újjáéledt.

Manapság igen nagy a választék, építhetünk hagyományos „macskakövet”, vagy választhatunk különféle díszköveket, melyek jellemzően betonból készült előregyártott műkövek.

Az esztétikai szempontokon túl nagyon fontos a burkolandó felület funkciója. Nem mindegy, hogy gépjárműforgalomra, gyalogosközlekedésre, vagy kerékpárútra tervezzük a kőburkolatot.

Mindegyiknek más az igénye, követelménye. Az egyenetlenségeket, az elemek formájából és a hézagokból adódó kis szintkülönbségeket a gépjárművek jobban elviselik, a gyalogosoknak és kerékpárosoknak kényelmetlen, akár veszélyes is lehet.

Kő- és műkő burkolat.

A terhelés szerint kell megválasztani a kőburkolat alapját is. Kisebb terhelés esetén elegendő egy homokos kavics, vagy zuzalék ágyazat, teherforgalomra viszont beton alap szükséges.

A kő- és műkőburkolatoknak sok előnye van. Esztétikusak, tartósak. Közművezeték fektetés, javítás során egyszerűen felszedhető és újra rakható. A homlokzati burkolatok esetében is hasonló szempont lehet a tartósság, időtállóság, és a design paraméterek is.

A jól megtervezett, megválasztott és elkészített kő- és műkő burkolatok általában jól használhatóak, de nem minden esetben a legalkalmasabbak, bizonyos esetekben praktikusabb egy aszfalt, vagy beton burkolat a kielégítendő igényekre.

Felhasznált források:

https://www.turistamagazin.hu/hir/a-medves-videk-bazaltcsodai

http://hg.hu/cikkek/design/8816-mit-koptatunk-budapesten