Országos közutak és önkormányzati utak. Mi a különbség?

Hogyan tudjuk megállapítani, hogy milyen úton haladunk, ki a közútkezelő, hol tehetünk bejelentést, kitől kérjünk hozzájárulást?

A közúthálózat fő jellemzőit teljeskörűen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján olvashatjuk, röviden közutakra és magánutakra oszthatjuk az utakat. A közutak egy része országos közút -állami tulajdonban, másik része helyi közút -önkormányzati tulajdonban.

A közútkezelés előzményei és mai rendszere

A közút üzemeltetés rendszere, felépítése országonként és időszakonként eltérő. Van, ahol sűrűbben változik a koncepció, centralizálás vagy nagyobb területi önállóság, teljes állami felügyelet vagy részleges koncesszió a kedvezőbbnek ítélt rendszer. Minden megoldásnak van előnye és hátránya, az adott körülményeknek legmegfelelőbb változat részletes elemzések után alakul ki mindenhol.

Nálunk a második világháború előtt és az újjáépítés során az Államépítészeti Hivatal volt a közútkezelés meghatározó szervezete.

Az országos közutakon 1958-tól működtek a Közúti Igazgatóságok, kezdetben 12 székhellyel, majd 1970-től minden megyében, önálló jogi státuszban. Ettől kezdve a decentralizáció és a központosítás váltogatta egymást. A nyolcvanas években a kisebb megyék szervezetét a szomszédos nagyobbhoz csatolták pár évre, aztán ismét megszűnt a centralizáció és Megyei Állami Közútkezelő Kht néven visszaállt az önálló megyei működés. Később újból központosítás következett, elsőként az autópályák üzemeltetésénél, majd 2005-ben teljes összevonás történt, megalakult a Magyar Közút Kht, mely kisebb változásokkal közel húsz éve működik, jelenleg Magyar Közút Nonprofit Zrt. néven (MK).

A húsz év alatt a gyorsforgalmi hálózat (autópályák és autóutak) tekintetében volt a legtöbb változás, induláskor nem oda tartoztak, aztán a koncessziós M5 és M6 kivételével az MK üzemeltette azokat, majd 2022-től a koncesszió bővülésével az autópályák és autóutak kisebb részét üzemelteti az MK, nagyobb részüket több társaság (MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt., M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt., M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt., MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.).

A helyi utak tekintetében sokkal kisebb változások voltak az elmúlt évtizedekben, egyes megyékben, egyes időszakokban külön útfenntartó üzemet működtetett az önkormányzat, illetve korábban a   tanácsi szervezet.

Honnan tudhatjuk, hogy ki üzemelteti az útszakaszt, kihez tartozik, melyen éppen közlekedünk?

Több internetes és telefonos alkalmazással megállapíthatjuk a közút számát, melyen haladunk, pl. az MK útszámkeresőjével.

Ha van száma az útnak, akkor országos közúton haladunk. Ha az országos közút főút, vagy mellékút (nem M jelű gyorsforgalmi út), akkor a kezelő teljes bizonyossággal az MK. Az autópályák és autóutak (M jelű utak) egy része tartozik az MK-hoz, de a koncessziós szakaszokat is koordinálják, így ez esetben is fordulhatunk oda (szükség szerint átirányítják a megkeresést). Amennyiben nincs száma az útnak, akkor vélhetően önkormányzati tulajdonú és kezelésű helyi útról van szó. Ez alapján nagy valószínűséggel két esélyes lesz, hogy hol haladunk és hová forduljunk, ha a közútkezelőt keressük, az vagy az MK, vagy a helyi önkormányzat.

Speciális esetben járunk magánúton, például egy bevásárlóközpont parkolójában.

Színkód

Van egy nagyon egyszerű módja, hogy eldöntsük milyen úton közlekedünk, országos közúton (azon belül főúton/mellékúton, esetleg gyorsforgalmi úton), vagy helyi önkormányzati úton: Segít nekünk a táblák színe.

A helyi utak az útirányjelző táblákon fehérrel jelzettek, az országos közutak közül a főutakra és mellékutakra zöld táblák mutatnak, a gyorsforgalmi utakon (autópályákon, autóutakon) kék a táblák színe.

orszagos-kozutak
Helyi úton elhelyezett útirányjelző tábla.

Fenti fehér színű táblával helyi, önkormányzati úton haladva találkozunk, mely a körforgalom előtt jelzi, hogy a csomópontból egyenes irányban a település keleti része felé kihajtva szintén helyi útra jutunk -mivel fehér alapú a felirat; balra tovább haladva főúton megyünk tovább, mivel zöld hátterű az útirány és az útszám, jobbra haladva szintén a zöld jelű főúton megyünk és egy kékkel jelzett „M” kezdőjelű gyorsforgalmi útra érünk.

Önkormányzati utak
Országos közúton (főúton) kihelyezett útirányjelző tábla.

Ez a tábla is pontosan mutatja, hogy milyen úton haladunk és milyen típusú útra jutunk. Az ilyen zöld színű útirányjelző táblát országos közútra helyezik ki (főútra vagy mellékútra, de nem gyorsforgalmi útra). Tehát azt már tudjuk, hogy olyan országos közúton haladunk, amely nem gyorsforgalmi út (mert zöld a tábla). Azt is tudjuk, hogy egyenes irányban elhagyva a körforgalmat továbbra is országos közúton -nem gyorsforgalmi úton- fogunk vezetni, mivel zöld a 21-es számpajzs. Azt is tudjuk, hogy ez az irány egy gyorsforgalmi útra vezet, mert kék hátterű „M” kezdőjelű útra utal a tábla. Továbbá tudjuk, hogy balra, vagy jobbra tartva a település keleti, vagy nyugati részét érhetjük el helyi -önkormányzati- utakon, mivel fehér hátterű a felirat.

Országos közutat Magyar Közút NZrt. kezelésben belterületen is találunk, valamint településeken is létezik többsávos helyi útszakasz önkormányzati felügyelettel, így sokat segíthet a fenti színkód. Kicsit speciális a helyzet Budapesten. A fővárosban alapszabály, hogy az onnan induló, illetve odavezető országos közutak a főváros közigazgatási határán belül önkormányzati kezelésben vannak, kivéve az „M” kezdőjelű gyorsforgalmi utak, melyeket a határon belül is az MK, vagy a koncessziós társaság kezel.

A budapesti kezelést a 432/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szabályozza. A fővárosi közútkezelő jelenlegi megnevezése Budapest Közút Zrt.  

Összefoglalás

A fentiek szerint, ha az útirányjelző táblák alapszínét, a jelzett irányok, útszámok háttérszínét figyeljük, könnyen beazonosíthatjuk, hogy helyi önkormányzati úton haladunk (fehér), országos főúton, mellékúton vagyunk (zöld), vagy gyorsforgalmi úton -autópályán, autóúton- közlekedünk (kék).

Országos közút tábla
Körforgalomból kihajtva jelzik a táblák, hogy országos közútra (főútra) fordultunk, ami gyorsforgalmi útra vezet.

Ha kék színkódú, „M” kezdőjelű útra jutunk, érdemes utánanézni, hogy fizetős szakaszon közlekedünk-e. Ha véletlenül jutunk ilyen fizetős szakaszra és nincs oda érvényes matricánk, a jelenlegi (2025. évi) szabályok szerint a felhajtástól számítva egy óránk van azt megvásárolni. Zöld színkódú útszakasz jelenleg nincs a fizetős rendszerben.

Ide vonatkozó korábbi cikkeink:

https://utepitesakademia.hu/tobb-savos-utak/

Felhasznált irodalom:

https://utszamkereso.kozut.hu/

https://mkif.hu/terkep/

https://internet.kozut.hu/2022/08/25/egy-het-mulva-mar-uj-koncesszios-tarsasag-vegzi-1237-kilometernyi-autopalya-uzemelteteset/

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200432.kor

https://nemzetiutdij.hu/hu/terkepek

A fotók saját készítésűek.