Spirális és turbó körforgalom: Bonyolult, vagy egyértelmű a többsávos körforgalom?

A körforgalom az egyik legbiztonságosabb, nagy kapacitású, gyakran alkalmazott csomópont fajta.
Hatékony eszköz a kereszteződések megoldására, ám néhány fajtája — például a spirális és turbó — bonyolultabbnak tűnhet.
Néhány alapszabályt jó, ha ismerünk, hogy jól használjuk a körforgalmakat, legyen az egysávos, többsávos, spirális, vagy turbó.
A körforgalmak rövid története
A múlt század hatvanas éveitől különösen Franciaországban, Olaszországban sokszor találkozhattunk egyszerű körforgalmakkal (és Angliában „ellentétes irányú” körforgalmakkal). Magyarországon a kilencvenes évektől kezdve terjedt el használata, korábban elvétve, igen ritkán láttunk ilyet itthon. A Budapest környéki bevásárlóközpont építési láz idején tucatszámra készültek a jellemzően egysávos körforgalmak. Később, a főutak négynyomúsításának haladásával megjelentek a kétsávos körforgalmak, melyek tapasztalatai a csomóponttípus átgondolását tették szükségessé, így alakultak ki a spirális és turbó körforgalmak. Indokolt esetben ritkán jelzőlámpás körforgalmú csomópont is épül.
A körforgalmak közös szabályai
Belépés előtt „elsőbbségadás kötelező” táblával találkozunk, vagyis a körforgalomban haladónak elsőbbsége van a belépővel szemben. Speciális eset, ha villamos keresztezi a körforgalmat, ilyenkor a belépő villamosnak van elsőbbsége a körforgalomban haladókkal szemben.
A körforgalom egyirányú (balra esik a középsziget). Bármilyen típusú körforgalomban tilos megállni (kivéve természetesen, ha a forgalmi helyzet, baleset elkerülés szükségessé teszi), valamint tilos tolatni, megfordulni.
Egysávos körforgalmak
Ezek az egyszerű körforgalmak beváltak, a szükségszerű sebességcsökkentés miatt jellemzően csak kisebb anyagi káros balesetek történtek. Kialakult a fonódásos belépés, egyenletesebb lett a forgalom áramlás, ezáltal nőtt a kapacitás és csökkent a környezeti terhelés.
Több sávos utakon korábban legtöbbször úgy alkalmazták, hogy a körforgalom előtt beszűkítették a pályát, az egyik sávot megszüntették, majd a csomópont után újra kibővítették.

Többsávos körforgalmak
A főutak rohamos 2×2 sávra bővítése során már nem volt kielégítő a körforgalom előtt beszűkített, az egysávos körforgalom után ismét többsávosra nyíló megoldás. Megépültek olyan kétsávos körforgalmak, amik csak abban tértek el az egysávostól, hogy a szélesebb pályán terelővonalakkal felfestettek két sávot. Az üzemeltetés során több bizonytalanság, veszélyes sávváltás volt észlelhető.

A kedvezőtlen tapasztalatok miatt felmerült az igény a határozottabb, akár fizikailag határolt többsávos körforgalmakra, melyeknél már a belépés előtt el kell foglalni a tovább haladásra alkalmas sávot.
Spirális körforgalom
A továbblépés a spirális körforgalom megjelenése volt, ahol változó sugarú felfestéssel, szükséges helyeken záróvonallal irányítják a közlekedőket.

A spirális körforgalomba belépő sáv már szabályozta a kilépési irányokat, azonban megmaradt az elvi lehetősége a kerülendő, illetve szabálytalan sávváltásoknak, melyek balesetveszélyt jelentettek.
Turbó körforgalom
A kockázatos sávváltásokat gátló, a forgalmi sávokat fizikailag is elválasztó megoldás a turbó körforgalom, mely a spirális továbbfejlesztése.
Miért nevezik turbónak? Nagy valószínűséggel a korábbi megoldásokhoz képest megnövelt kapacitása miatt.
A spirális és a turbó körforgalomban közlekedés szabályai hasonlóak, a különbség a forgalmi sáv kialakításban van.
A spirálisban a felfestés változó sugarú, a turbónak állandó sugarú íve van és a nem kívánatos sávváltásokat a záróvonalon felül a két forgalmi sáv között telepített félgömbök is gátolják.

Szabályos közlekedés turbó körforgalomban
A spirális, vagy turbó körforgalmat ahhoz közeledve felismerhetjük a burkolatjelekről és a jelzőtáblákról, amik alapján el kell döntenünk, hogy útirányunknak megfelelően melyik sávon lépjünk be, mert belül elvileg már nem lesz módunk változtatni.

Ezek a körforgalmak azért különlegesek, mert az, hogy melyik sávon lépünk be, meghatározza a tovább haladás lehetséges irányait.
A körpályán elvileg nem lehet forgalmi sávot váltani, turbó típusnál a záróvonal mellé telepített félgömbökön igen kellemetlen a szabálytalan áthajtás, gumink, vagy felnink bánhatja.
Tehát aki a spirális-, vagy turbókörforgalom külső sávján hajt be, számítson arra, hogy az első kijáraton tud jobbra kihajtani, vagy a másodikon egyenes irányban. Balra tartani, visszafordulni (a harmadik, vagy negyedik kijáraton kihajtani) innen nem tud, ezeket a kijáratokat turbónál a terelőelemek miatt el sem érheti.
A harmadik kihajtón balra távozni, vagy visszafordulni a negyedi kihajtón csak úgy lehet, ha a turbó körforgalom előtt a belső sávot választjuk.
A belső sávból viszont egyenesen is kihajthatunk.
Mindezt az alábbi ábrán szemléltetjük:

Bizonytalanság esetén itt is érvényes a józan ész szerinti haladás, úgy soroljunk be, mint bármely más csomópont előtt, ha jobbra mennénk, a külső sávot válasszuk, ha balra vezet az utunk, akkor a belső sávba soroljunk. Egyenes irányban mindkét sávból tovább tudunk menni.
Mi a teendő, ha a belépő ág csak egy sávos?
Ezt is fenti ábra szemlélteti, a déli, egysávos útpályáján belépve választhatunk a körforgalom két sávja között, ezen a rövid szakaszon nincs záróvonal és terelő félgömb. A külső sávot válasszuk, ha az első kijáraton szeretnénk jobbra kihajtani; viszont a belső sávot kell választanunk, ha a további kijáratok valamelyikén szeretnénk egyenesen, vagy bal irányban távozni.
Összegezve:
A körforgalom jelenleg az egyik legbiztonságosabb, nagy kapacitást biztosító szintbeni csomópont. Jellemzően csak kisebb, anyagi káros balesetek fordulnak elő. Súlyos baleset nagyfokú figyelmetlenség, elalvás, szándékos súlyos szabályszegés esetén következhet be. Több körforgalomnál utólag plusz figyelemkeltő jelzéseket telepítettek, hogy megelőzzék a körforgalmon „áthajtást”, a középszigetre futást; amit nagy valószínűséggel több kedvezőtlen tényező együttes hatása okozhatott egyes helyeken (köd, figyelmetlenség, fáradtság).

Többsávos útpályán a spirális és turbó körforgalom a két jól működő típus, elvileg megakadályozzák a nem kívánatos sávváltást a körpályán.
Minden körforgalom előtt csökkenteni kell a sebességet egyrészt a kihelyezett sebességkorlátozó táblák szerint, másrészt a kellő tájékozódás érdekében, hogy a tervezett útiránynak megfelelő kijáraton lépjünk ki. Különösen fontos ez a spirális és a turbó körforgalom előtt, a burkolatjelek és a jelzőtáblák alapján időben döntsük el, hogy melyik sávon lépünk be a körpályára, mert korrigálásra elvileg nincs szabályos lehetőségünk. Ne felejtsük el a kilépést irányjelzéssel is tudatni közlekedő társainkkal, ez nemcsak a biztonságot növeli, hanem a csomópont kapacitását is, hiszen a kilépő irányjelzése nélkül bizonytalanság lép fel a belépni szándékozónál.
Csökkentett sebességgel kell haladjunk a turbó körforgalom sávjai között telepített félgömbök miatt is, ráhajtani veszélyes. A félgömbökről korábbi cikkünkben írtunk.
Ritkán találkozhatunk jelzőlámpás többsávos körforgalommal, itt a táblákon, burkolati jeleken felül a jelzőlámpa fényjelzéseit is figyelembe kell vegyük.
Előfordul, hogy a jobbra irány egy külön direkt ágat kap a körforgalom mellett -erős forgalmi terhelés esetén-, ez esetben ezen az ágon nem a körforgalmi szabályok érvényesek, itt is kiemelten figyeljünk a jelzésekre.
Mint fentebb jeleztük, villamos áthaladás is előfordul körforgalomban!
Kerékpárút átvezetés, kijelölt gyalogátkelőhely is lehetséges a körforgalom térségében, ezért is fontos a sebességcsökkentés.
A spirális és turbó körforgalom előtt egyértelmű jelzések mutatják a lehetséges kihajtási lehetőségeket, így megfelelő odafigyeléssel, csökkentett sebességgel rugalmasan, könnyen és biztonságosan áthaladhatunk az ilyen típusú körforgalmakon is.
Hivatkozás kapcsolódó cikkünkre: https://utepitesakademia.hu/ontvenyekbol-keszult-elvalasztoelemek-a-turbokorforgalomban/
Felhasznált irodalom:
1/1975.(II.5.) KPM-BM egy.rend. (KRESZ), VIP Autósiskola, www.kresztanulasotthon.hu, www.autoszektor.hu
A nem saját fotók eredetét a képeknél feltüntettük.