Hova kell behajtási engedély és hol szerezhető be?
Behajtási engedély: mikor kell és hogyan igényelhető? Ismerje meg a legfontosabb tudnivalókat és kerülje el a bírságokat!
A közutakon gyakran találkozunk behajtási korlátozásokkal, melyeknek többféle oka lehet. Szükséges lehet műszaki okból, pl. az út, vagy híd kisebb teherbírása miatt, vagy korlátozott magassági, vagy szélességi adottság alapján. Indokolhatja környezetvédelmi, természetvédelmi, műemlékvédelmi, vagy közlekedésbiztonsági körülmény.
Egy valamilyen korlátozással érintett útszakaszon előfordulhat, hogy szükség van olyan jármű alkalomszerű behajtására, amely egyébként nem közlekedhetne, például egy építkezésre olyan nehéz anyagot kell bejuttatni egy lakó övezetben, ami nem darabolható.
A korlátozások főbb típusai
Leggyakrabban össztömeg korlátozással találkozunk, amit a köznyelvben súlykorlátozásnak neveznek.
Ennek több oka lehet, csökkent teherbírású útszakasz, vagy olyan útvonal, ahol nem kívánatos a teherforgalom.

Amikor az út mentén olyan szélességi, vagy magassági akadály található, ami nem teszi lehetővé szabványos méretű járművek áthaladását, azt táblával jelzik, a feltüntetett értéknél szélesebb, vagy magasabb jármű nem hajthat be.

Amennyiben egy főút mellett más útvonalon biztosított a lassújárművek haladása, a mezőgazdasági vontatók, szekerek, kerékpárok a főútról kitilthatók.

Hogyan kérjünk behajtási engedélyt korlátozással érintett útvonalra?
Először is tisztáznunk kell, hogy behajtási engedélyt szükség esetén akkor kérjünk, ha az érintett jármű össztömege nem haladja meg a 40 tonnát, az aktuális jogszabályi megengedett legnagyobb tengelyterhelést, legnagyobb tengelycsoport-terhelést, valamint nem lépi túl a jogszabályban megengedett szélességi, magassági és hosszúsági értékeket, pusztán csak nem felel meg az uticélunkhoz vezető útvonalon esetlegesen meglévő jelzett, vagy kihirdetett korlátozásoknak. Amennyiben a jogszabályi össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést meghaladó, illetve túlméretes járművel kívánunk közlekedni, akkor útvonal engedélyt kell kérnünk, ami más kategória, más elbírálás alá esik, mint a behajtási engedély. Az útvonal engedély a benne szereplő útvonalon magába foglalja a behajtási korlátozás alóli felmentést is.
Behajtási engedélyt az érintett út kezelője adhat, a kérelmet ott kell kezdeményezni.
Tudnunk kell, hogy az érintett útvonal országos közút, Budapest belterületi út, vagy egyéb települési önkormányzati út, esetleg magánút. Az úthálózati besorolásról külön cikkben írtunk részletesen.
Országos közút esetében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az illetékes. A legfontosabb tudnivalókat a közútkezelő honlapja ismerteti: https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/behajtasi-engedely/altalanos-tajekoztato/
Az engedély kiadás nem automatikus, megvizsgálják a kérelem indokoltságát, az engedélyezés lehetőségét. Amennyiben műszaki oka van a korlátozásnak, pl. teherbíráscsökkenés, vagy szélességi, magassági akadály; illetve, ha létezik korlátozás nélküli alternatív útvonal, elutasításra is számíthatunk.
Az országos közúthálózatra vonatkozó behajtási engedély online igényléséhez a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján segédletet is találunk. Az engedélyezés díjköteles, mértéke változhat, csakúgy, mint az ügyintézési határidő, ezért ezekről aktuális esetben érdemes tájékozódni a közútkezelőnél.
Budapest helyi közútjait érintő közlekedés esetén a Budapest Közút Zrt-től kell behajtási engedélyt kérni: Elektronikus ügyintézés – Budapest Közút Zrt.
A fővárosban jelenleg 15 korlátozott forgalmú és 11 védett övezet létezik.
Az övezetetekről térkép és lista szerepel a honlapon, melyek ezen a linken találhatóak.
Korlátozott forgalmú övezetbe akkor kell behajtási hozzájárulást igényelni, ha a tehergépjármű forgalmi engedélye szerinti megengedett legnagyobb össztömege meghaladja az úti cél össztömeg-korlátozását, és a tehergépjármű nem részesül egyéb jogszabály alapján felmentésben.
Az engedély nélkül behajtható járműveket a Budapest Közút honlapján ismertetik (jogszabályi hivatkozással).
A korlátozott övezeti hozzájárulásokhoz regisztráció szükséges, mely díjmentes. Az engedélyezés költségtérítése jelenleg nettó 4000 forint, az engedélyezés díját pedig a honlapon lévő Díjkalkulátor segítségével lehet kiszámolni. Léteznek kedvezmények és környezetvédelmi felár is lehetséges, ezekről is honlapjukon olvashat tájékoztatást a kérelmező.
A honlapon olvasható még, hogy „…a teherforgalmi behajtási rendszer a lakossági áruellátás megkönnyítése érdekében nyitott időszakokat és célforgalmas útvonalakat is tartalmaz. Nyitott időszakban az áruszállító járművek hozzájárulás nélkül is behajthatnak a korlátozott forgalmú övezetbe, a célforgalmas útvonalak pedig a logisztikai központok megközelítésének megkönnyítése érdekében lettek meghatározva úgy, hogy a lakóövezeteket ne érintsék.”
A fővároson kívüli egyéb településeken is gyakran előfordul korlátozás. Az egyes önkormányzatok eljárási rendje hasonló, de nem teljesen azonos, ezért előzetesen érdemes tájékozódni az ügymenetről, ügyintézési határidőről, engedélyezési díjakról.
A behajtási engedélyeket legtöbbször vállalkozók, szervezetek kérik áruszállítással kapcsolatban, tehergépjárművekre. Lakossági szinten ez más jellegű, rendszerint korlátozott parkolási övezetekre vonatkozó a kérelem.
Összefoglalás
Nagyobb szállítási feladat előtt érdemes tájékozódni, kik az érintett útvonal kezelői, milyen korlátozás van érvényben, van-e alternatív útvonal, mi az ügyintézési határidő, mik a várható díjak.
Amennyiben a tervezett szállítási időpontig nem érkezik meg a behajtási engedély, ne indítsuk útnak a szállítmányt, büntetés lehet a vége. Akkor se induljunk engedély nélkül, ha az előírt ügyintézési határidőre nem kapunk választ. A fent ismertetett közútkezelői honlapokon, segédletekben utólagos behajtási engedély ügyintézésre nem látszik lehetőség. Ez esetben esetleges kárunkat (pl. lekötött szállítás lemondása, késett szállítás miatti kötbér) bíróság útján próbálhatjuk érvényesíteni. Az engedély kérelmet gondosan töltsük ki, a kezelői honlapok ebben segítenek. Hiányos, vagy hibás kitöltés elutasítást eredményezhet (elképzelhető hiánypótlás, de ez nem vehető biztosra). Általában van lehetőség bizonyos időtartamra vonatkozó behajtási engedélyre, nem csak egyszeri alkalomra.
A behajtási engedély kiváltása egyéb díjfizetési kötelezettség alól nem mentesít.
Az engedély kérelmet a kezelő elutasíthatja, ha nem látja indokoltnak, vagy olyan műszaki oka van a korlátozásnak, ami nem teszi lehetővé a kérelmezett szállítást. Megjegyezzük, hogy elvileg minden megoldható műszakilag, csak nem biztos, hogy gazdaságos. Amennyiben olyan kiemelt szállítási feladat merül fel, melyhez műszaki beavatkozás szükséges, annak költsége a megrendelőt (fuvarozót) terheli. Egy példa erre a következő cikkben olvasható: https://magyarepitok.hu/iparagi-hirek/2025/02/igy-jutott-at-720-tonnas-szallitmany-egy-40-tonna-teherbirasu-hidon-a-video
Ide vonatkozó korábbi cikkeink:
https://utepitesakademia.hu/orszagos-kozutak-onkormanyzati-utak/
https://utepitesakademia.hu/tobb-savos-utak/
Felhasznált irodalom:
https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/behajtasi-engedely/altalanos-tajekoztato
https://internet.kozut.hu/wp-content/uploads/2021/04/segedlet-behajtasi-engedelyekhez.pdf
https://www.budapestkozut.hu/ut-hid-mutargy-igazgatosag/ugyfelszolgalat/elektronikus-ugyintezes/
https://www.budapestkozut.hu/teherforgalom/korlatozott-ovezetek/teruleti-felsorolas/
https://www.budapestkozut.hu/teherforgalom/korlatozott-ovezetek/mik-a-korlatozott-ovezetek/
https://fuvarlevel.hu/elkesett-behajtasi-engedely-mit-tehetunk/
A fotók saját készítésűek.