Útépítés folyamata, aszfaltozás menete

Az útépítés az építőipar egyik nagyon fontos szegmense. De vajon miként fest az útépítés folyamata, mi az aszfaltozás menete és miért olyan fontos?
Az utakat szinte mindannyian használjuk, kilépünk az ajtón és egy gyalogúton (járdán), vagy egy utcán találjuk magunkat. Vonattal, repülővel, hajóval utazva sem tudjuk elkerülni az utakat, az állomásokra az utak segítségével jutunk el. Mivel utak szerte a világban üzemelnek, épülnek, így nagyon fontos, hogy csak a legszükségesebb területet foglalják el, csak a legszükségesebb mennyiségű ásványi anyagot használja fel az útépítés, a forgalmat hosszú ideig szolgálják, hogy csak több évtized után legyen szükség felújításukra, akkor is a legnagyobb mértékű újrahasznosítás mellett. Az utak pályaszerkezetének felsőbb rétegei leggyakrabban meleg aszfaltból készülnek, így erre koncentrálunk.
Az útépítés lépései
Előkészítés
Az előkészítés a tervezéssel (tervező kiválasztásával) indul. A forgalmi igényeknek megfelelően kell az út vonalvezetését (íveket, emelkedőket, csomópontokat) és keresztmetszetét (szélességét) tervezni, a várható, hosszú időre előre becsült terhelésre szükséges a pályaszerkezet felépítését meghatározni. Közforgalmú új utat a közlekedési hatósággal engedélyeztetni kell (közben környezetvédelmi hozzájárulást is kell kapni). Általában területszerzés is szükséges egy új úthoz, ez után választja ki a kivitelezőt az út építtetője, a rá vonatkozó szabályok, eljárásrend alapján (állami beruházásnál közbeszerzéssel). Míg a tervezői közbeszerzés megindításától eljutunk a nyertes kivitelezőig, ez akár négy -öt éves folyamat is lehet.
Kivitelezés
- A terep előkészítése
- A munkaterület durva kitűzése után a munkát akadályozó növényzetet el kell távolítani.
- Esetleges akadályokat, régebbi létesítményeket el kell bontani.
- Földmunkák végzése
- A földmunkához pontosabban ki kell tűzni az út vonalvezetését, szélességét.
- A terv és laborvizsgálatok alapján lehet munkagépekkel elkészíteni a bevágásokat, töltéseket, árkokat (a munkaterület víztelenítését meg kell oldani, nem ázhat el).
- Szükség esetén az altalajt javítani, kezelni kell (szélsőséges esetben talajcsere szükséges).
- A földmunka legpontosabb része az úttükör kialakítása, erre fogjuk az alapréteget építeni.

- Útalap készítés
- Az alapréteget a teljes pályaszerkezettel összhangban tervezik meg, típusa függ az altalajtól és a fölé épülő rétegek fajtájától. Készülhet zúzott kőből, soványbetonból (cementstabilizációból), vagy aszfalt anyagból.
- Újrahasznosítás is lehetséges, bontott, őrölt, mart anyag is tervezhető.
- Szegélyek, vízelvezető létesítmények beépítése
- Az útalap fázisában, közel egyidőben célszerű a tervezett szegélyeket megépíteni. Általában előregyártott elemekből készül. A szegélyek terv szerinti magasságra építésével a pályaszerkezet felsőbb rétegeinél kapunk nagy segítséget, könnyebb a végső szintek kitűzése.
- Az árok burkolóelemeket, átereszeket, csatornaaknákat, folyókákat is ebben a fázisban építjük.

Útalap és szegély építés — Forrás: www.dunavia.hu
- Kötő és kopó réteg készítése
- Az elkészült alaprétegre, a megépített szegélyek közé géppel (finisherrel) terítjük a meleg aszfaltot a tervezett rétegekben. Az előző munkafázisok időigényesek, de ha jól dolgoztunk, az aszfaltterítés gyorsan fog menni.
- Az alaprétegre és a rétegek közé is bitumenemulzió permetezés szükséges (a jobb tapadás végett). Az aszfaltrétegek közül akkor hagyható el, ha azonnal (még melegen) építjük rá a következő réteget.
- A funkciónak és a várható terhelésnek megfelelően válasszuk meg, hogy finomabb, vagy durvább szemszerkezetű aszfaltot építünk (a tervvel összhangban).
- Az elterített aszfaltrétegeket gondosan be kell hengerelni.

- Padkaépítés
- Ahol nem határolja szegély az aszfaltunkat, minél előbb el kell készíteni a csatlakozó útpadkát (az aszfaltszél sérülésének megakadályozására).
- Az igények szerint földpadkát, vagy kőanyagú (nagyobb teherbírású) nemesített padkát készítünk.
- Úttartozékok elhelyezése
- Meredek, nagy magasságú töltéseknél, műtárgyaknál a tervnek megfelelően építjük meg a szalagkorlátokat.
- A jóváhagyott forgalmi rend szerinti jelzőtáblákat kihelyezzük.
- Felfestjük a megtervezett burkolatjeleket.
- Befejező munkák
- Tereprendezés (felesleges föld elszállítása, csatlakozó felületekhez igazítás, takarítás).
- Füvesítés, növénytelepítés (terv szerint).
- Garanciális időszak
- Esetlegesen keletkező hibák javítása.
- Utógondozás (növények)
Különbségek, eltérések
Természetesen nem mindegy, hogy egy település belterületi lakóútját építjük, vagy egy autópálya szakasz kivitelezése a feladat. Több autópálya építésénél az utóbbi időben betonburkolatot alkalmaznak. Ennek előnyei és hátrányai is vannak. Előnye, hogy igen nagy forgalmi terhelés esetén az élettartama hosszabb, mint az aszfaltburkolatoké. Nem keletkeznek rajta nyomvályúk. A hátrányok közé tartozik az aszfaltnál magasabb fajlagos költség, a dilatációk miatti alacsonyabb utazáskényelem, bonyolultabb javítási technológia és a téli sózással szembeni érzékenység. Autópályákon a hosszabb élettartam miatt összességében gazdaságosabb tud lenni a betonburkolat. Alacsonyabb útkategóriákban az aszfaltos pályaszerkezet előnyösebb minden tényezőt összevetve. Az aszfaltokról korábbi cikkünkben is olvashatnak.
Nem törvényszerű, hogy autópályát nehezebb építeni, mint egy városi utat, sőt a legtöbbször bonyolultabb egy belterületi útszakasz megvalósítása. Egy városi út esetében többletfeladatok is felmerülhetnek. Belterületen a közművek rendszerint az út alá kerülnek, külön feladat a vezetékek megfelelő fektetése úgy, hogy az aszfalton ne keletkezzenek repedések, gyűrődések felette, az aknák ne süllyedjenek meg. Külön probléma az útmenti kapubejárók megfelelő szintű csatlakozása, az autóbuszmegállók kialakítása, az ingatlanok vízkivezetése.
Összegzés
Az útépítés szükséges, de környezetünket terhelő tevékenység. Meg kell találni az összességében legkedvezőbb megoldást (mint az élet egyéb területein) az út vonalvezetése, összetétele, költsége, üzemeltetése, használata tekintetében.
Az útépítés költséges. Az egyes technológiák között jelentős árkülönbség lehet. Az árak gyakran változnak az alapanyagok beszerzési lehetőségétől, aktuális piaci helyzetétől függően. Korábbi cikkünkben foglalkoztunk az aszfalt árakkal.
Felhasznált irodalom:
Aszfaltozás_blog (alfoldaszfalt.hu)
Útépítés » Mélyépítés » Bontás » Duna-Via Kft (dunavia.hu)
https://magyarepitok.hu/utepites