Kocsibejáró és a murva: egy murvás kocsibeálló készítése

A murva egy világos színű, természetes mészkő vagy dolomit kőzetanyag, mely esztétikus megjelenésű, egyszerűen beépíthető, kisebb terhelésekre kőszórásos burkolatként alkalmazható. A járófelületek burkolásán túl kerti felületek díszítésére is használják.
A murva fajtái, felhasználási lehetőségei
A murva kőanyagának színe a kitermelés helyétől függően változik, alapvetően fehér, de ismerünk világos szürke és sárgás árnyalatúakat is.
Szemcseméret alapján megkülönböztetünk osztályozatlan ömlesztett murvát, 2-5 milliméter közötti ágyazó murvát, 5-12 és 12-20 milliméter közötti kerti murvát és 20-55 milliméter közötti úti murvát.
Az ömlesztett murvát járófelületek, kocsibejárók felső murva rétege alá alaprétegként használhatjuk. Folyamatos, vegyes szemcsemérete miatt kiválóan tömöríthető, így jó alapot biztosít.
Az ágyazó murva alkalmazható az ömlesztett anyagból készült alap tejére, a felső murva burkolat jobb beágyazódása érdekében. Díszkő burkolatokhoz is használják ágyazó anyagként.
A kerti murva különféle kerti esztétikus felületek készítésére alkalmas, a durvább szemcseméretű, a 12-20 mm közötti típusa már az a fajta kőanyag, melyből kocsibejárót is tudunk építeni.
Nagyobb terhelésre használjuk az úti murvát, mely 20-55 szemcseméretű. Ez kisebb teherautók eseti közlekedésére is alkalmas, megfelelően alapozva, jól karban tartva.
Elvileg létezik még durvább, 55-80 mm-es murva anyag is, de ez már nem a kapubejáróhoz, kocsifelhajtóhoz ajánlható, ez inkább ipari kategória.
A murvás kocsibeálló előnyei:
- Világos színe miatt esztétikus megjelenésű
- Egyszerűen kivitelezhető
- Gazdaságosan megvalósítható (beton, vagy aszfaltburkolat költségéhez képest)
- Jó vízelvezetést ad (a szemcsék között elszivárog a csapadékvíz)
Hátrányként jelentkezik a korlátozott teherbírás, az esetleges növényzet megjelenés, elsározódás, kőanyag kihordás, kipergés.
Kocsibejáró készítés murvából
Személygépkocsi terhelésre, forgalomra esztétikus, egyszerűen megvalósítható és költség takarékos a murva terítés a 12-20 mm-es anyagból. Murvából akkor gazdaságos kocsibejárót készíteni, ha csak személygépkocsi terhelésnek tesszük ki, el tudjuk kerülni teherautók ráhajtását. Elvileg létezik ugyan teherbíróbb murva burkolat, mint fentebb írtuk, de ezek már költségesebbek, így rendszeres teherforgalomra meggondolandó az alkalmazás, ilyen esetben hosszú távon gazdaságosabb lehet a beton, vagy aszfalt burkolat.
Kocsibeálló építése kerti murvából, 12-20 mm szemnagyságú anyagból:
Egy közútról induló új kocsibehajtó (kapubejáró) létesítéséhez a közútkezelő hozzájárulása szükséges. Lakóútnál rendszerint a települési önkormányzat jegyzője az illetékes, településen átvezető utak esetében többnyire a Magyar Közút NZrt-t kell megkeresni. A közútkezelők ilyenkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a tervezett kialakítás megfelelően csatlakozik-e az úthoz és a vízelvezetés jól lesz-e megoldva (a telekről és a behajtóról a csapadékvizet úgy kell elvezetni, hogy a közútra ne folyjék ki, valamint az útmenti árok folytonossága biztosított legyen). Másik cikkünkben részleteztük a teendőket abban az esetben, ha a kapubejárónk alatt meg oldani az útmenti árok tovább vezetését. Meglévő kapubejáróra tervezett murvás kőszórás abban az esetben nem hozzájárulás köteles, ha a bejáró vízszintes és magassági kialakítása és a vízelvezetés megoldása nem változik (mivel a murvás terítés nem szilárd burkolat). Hozzájárulás kéréshez rajzot kell mellékelni a tervezett kialakításról (nem feltétlenül tervet, annál egyszerűbb rajzot).
Következhet a terep előkészítés, a földmunka. A murva terítés tervezett helyén el kell távolítani a növényzetet, gyökereket. Úgynevezett „tükröt” kell kivágnunk a talajból, ahová terítjük a murva alapot és felső réteget. Ehhez tudnunk kell, hogy milyen vastagságban készítjük a murvás burkolatot.
Egyszerű esetben, amikor elegendő személygépkocsi terhelésre építenünk, 35-40 cm tükör mélységgel számoljunk. A kialakított úttükröt tömörítsük be pl. vibró hengerrel, vagy kishengerrel.
Az alap készítés előtt gondolnunk kell az esetleges növényzet áttörésre.

A gyomnövények ellen biztos megoldás, ha az alap alá geotextíliát, vagy valamilyen fóliát terítünk, de ez esetben korlátozzuk a murvás burkolat egyik jó tulajdonságát, nevezetesen a jó vízáteresztő képességet. A jól betömörített alap is elegendő lehet a növényzet nem kívánatos kinövésének elkerülésére és megtartjuk így a kiváló víz elszivárogtatást
Dolgozhatunk kizárólag murva anyaggal, ez esetben először terítsünk ömlesztett murvát mintegy 20 cm vastagságban. Az ömlesztett anyag a folyamatos szemeloszlásnak köszönhetően kiválóan tömöríthető. Tömörítés után tehetünk még egy mintegy öt cm vastag ágyazó murva réteget (2-5 mm szemnagysággal), ami a felső réteg jobb beágyazódását biztosítja (mint nevéből adódik). Az ágyazó réteget is tömörítsük be.
A felső murvaréteget terítsük mintegy 10 cm vastagságban 12-20 milliméter közötti szemnagyságú kerti murvából, vagy 20-55 milliméteres úti murvából. Jól tömörítsük be az anyagot.
Érdemes a murvával terített felületet lehatárolni, elkerülni az anyag kihordását, kipergését. Szegélyeket készíthetünk az alapozás során, ezek kordában tartják a kőanyagot.

A murvából készült kocsibejáró karbantartása
A jól elkészített, megfelelően lehatárolt, jól betömörített murvás kocsibeálló kevés karbantartást igényel. Karbantartási feladatként jelentkezik a ráhullott levelek letakarítása, az esetlegesen kihordott kőanyag visszasöprése, szükség esetén pótlása. A csatlakozó felületek kicsit nagyobb figyelmet érdemelnek, aknák környékén, útburkolat szélén gyakoribb lehet a beavatkozási szükséglet. Nagyobb mennyiségű pótlás esetén érdemes tömöríteni is a felületet. Gyomnövények megjelenésekor célszerű azokat azonnal eltávolítani, esetleg permetezéssel gátolni terjedésüket.

A murvás felületünket óvjuk lecsepegő olajtól, üzemanyagtól, nehéz az ilyen foltokat eltávolítani, gyakorlatilag ki kell cserélni a szennyezett kőanyagot.
Összegzés
A murvás autóbeálló, kocsifelhajtó egy egyszerűen kivitelezhető, esztétikus megjelenésű, kis karbantartással hosszú életű, aránylag kis költségű megoldás (beton, vagy aszfalt burkolathoz viszonyítva.
Terhelhetőség szempontjából nem veheti fel a versenyt az aszfalt vagy beton szerkezetű építményekkel, hátrányként ennyit mondhatunk róla.
Egy lakóházas ingatlan esetében, ahol gyakorlatilag csak személygépkocsi terheléssel számolunk, praktikus megoldás.
A murvás terítés hasonló a zúzott köves burkolathoz, annyi különbséggel, hogy a zúzottkő a sötétebb színe miatt kevésbé tetszetős kivitelű, viszont bazalt, vagy andezit anyaga következtében nagyobb szilárdságú a mészkő anyagú murvánál. A kocsibeállók burkolásáról egy másik cikkünkben is olvashatnak.
A kocsibeállóhoz részben hasonló, kissé nagyobb felületű beavatkozás az udvarok burkolása, melyről itt olvashatnak.
Közúthoz csatlakozó új bejáró, vagy átépülő kocsifelhajtó esetén ne felejtsünk el közútkezelői hozzájárulást kérni -még az előkészítés időszakában.
Kapcsolódó korábbi cikkeink:
Kapubejárók készítése árkok fölötti áthidalással – Útépítés Akadémia (utepitesakademia.hu)
https://utepitesakademia.hu/autobeallo-burkolat/
https://utepitesakademia.hu/udvar-aszfaltozas/#google_vignette
Felhasznált irodalom:
https://omlesztettszallitas.hu/12-20-murva/
https://omlesztettszallitas.hu/12-20-murva/
https://www.omlesztettfuvar.hu/murva/kerti/
A fotók saját készítésűek