Udvar aszfaltozás és betonozás: Mire érdemes figyelni?

Az udvarok burkolása, épületek környezetének kialakítása figyelmet érdemel, hiszen rendszerint hosszabb időre (évtizedekre) készül.
Milyen anyagból érdemes készíteni?
Alapvetően készülhet aszfaltból vagy betonból az udvarunk, valamint építhetünk kő-, illetve díszkő burkolatot.
A burkolattípus megválasztásánál figyelembe kell vennünk a méretet, a tervezett terhelést, a munkaterület megközelíthetőségét, a burkolat alakját, a csatlakozó létesítményeket és nem utolsó sorban a pénzügyi lehetőségeket.
Aszfaltburkolatú udvarok
Aszfaltból akkor célszerű készítenünk a tervezett felületet, ha télnek, sónak ellenálló, gyorsan építhető és szinte azonnal használható nagyobb méretű burkolatra van szükségünk.
Melegaszfalt burkolat
Márciustól novemberig legbiztosabb melegaszfalt keveréket használnunk, evvel tudjuk a legtartósabb, legjobban vízzáró, időjárásnak, terhelésnek jól ellenálló burkolatot készíteni. Aszfaltterítőgépet (finisert) akkor tudunk a munkaterületre bevinni, ha elég széles a kapunk (legegyszerűbben, ha egy teherautó bejut és elfér az udvaron, akkor a finiser is tud mozogni). Kisebb hely esetén marad a kézi terítési lehetőség (esetleg kisebb, úgynevezett járdafiniser alkalmazható, aminek viszont magasabb a fajlagos üzemi költsége, bérleti díja). Udvarra célszerű a könnyen bedolgozható, legfinomabb szemszerkezetű, AC-8 jelű keveréket rendelni. A nagyobb szemcséjű keverékeket elsősorban külterületi utak burkolására használják, ahol az érdesség alapvető szempont. A géppel, vagy kézzel elterített aszfaltot rögtön hengerezni kell, hogy megfelelően betömörödjön. Ebben az esetben is meghatározó a hozzáférés, hatékonyabb nagyméretű hengerrel végezni, de szűkebb helyen a kisebb tandem henger, vagy vibró henger is megfelelő. A terheléstől függően 4 cm aszfalt alá 15-20 cm beton (cementstabilizáció), vagy zúzottkő alapot kell készíteni.

Mart aszfalt burkolat
Egyszerűbb aszfaltburkolatot készíthetünk mart aszfaltból. Az utak fenntartása, felújítása során a mai technológia szerint a régi, javításra szoruló aszfalt egy részét felmarják. Evvel egy jól kezelhető, kő és bitumentartalmú darálmány keletkezik. Figyelmes szállítás és tárolás mellett használható tisztaságú marad az anyag. A közútkezelők a felmart aszfaltanyag egy részét újrahasznosítják a fenntartási munkák során, de rendszerint marad értékesíthető mennyiség is. A keletkezési helytől, a kezelő eljárásrendjétől függően elvileg lehet vásárolni ebből, kisebb-nagyobb adminisztrációval. Magánszemélynek bonyolult, önkormányzatok, vállalkozók valamivel rövidebb úton juthatnak hozzá. Kedvezőbb áron tudunk burkolatot készíteni a mart aszfaltból, mint melegaszfalt keverékből, de természetesen kevésbé tartós is lesz. A mart aszfalt alá minimum 15 cm tömörített zúzott kő alapot kell építeni. A behengerelt mart aszfalt tetejére pedig egy úgynevezett „felületi bevonatot” ajánlatos készíteni, hogy a felület ne bomoljon meg idő előtt. Ez egy bitumen emulzió permetezés utáni finom zuzalék szórás és behengerlés gyakorlatilag. Mart aszfaltos burkolatot lehetőleg csak személygépkocsi terhelésre építsünk. Könnyen károsodik a felület, ha gyakori kanyarodás, megfordulás, fékezés éri. Nagyon lényeges a megtámasztás, mivel bizonyos mértékig képlékeny marad a szerkezet, tehát ha nem építmény határolja, akkor beton vagy díszkő szegélyt érdemes mellé építeni. Csak nyáron célszerű készíteni, hogy magasabb hőmérsékleten összeálljon a bedolgozott anyag. A mart aszfaltról egy külön cikkünkben is olvashatnak.

Hideg aszfalt burkolat
A hidegaszfalt egy előre megkevert és tárolható aszfaltanyag. Leggyakoribb felhasználási területe a téli útkarbantartás. November végétől február végéig nehéz melegaszfaltot beszerezni, ebben az időszakban a közútkezelők a kialakuló hibákat rendszerint hideg aszfalttal javítják ideiglenesen. Kis terhelésű utak burkolására is alkalmas, korlátozottan. Udvarok burkolása is lehetséges hideg aszfalttal, a mart aszfalthoz hasonlóan itt is figyelembe kell venni a megmaradó képlékenységet, alapnak célszerű kb. 15 cm behengerelt zúzottkövet alkalmazni. Rossz időben is bedolgozható és nem feltétlenül szükséges felületi bevonat a tetejére (de az élettartamát növeli). A hideg aszfalt kézzel is jól teríthető és kisebb eszközzel is tömöríthető (pl. lapvibrátor). Részletesebben itt írtunk a hideg aszfaltokról.
Öntött aszfalt burkolat
Régebben járdákon, városi utcákban sokat alkalmazott, egy vontatott szerkezetben (masztikátorban) munkahelyen kevert (főzött) melegaszfalt fajta, mely nagy bitumentartalma és finom szemszerkezete következtében kézzel jól teríthető, jól szigetelő, tömörítést nem igénylő anyag. Hátrányos tulajdonsága, hogy melegben lágyul, deformálódik, valamint drágább, mint a keverőtelepi melegaszfalt. Bedolgozási előnyei miatt alkalmas lenne udvarok burkolására, de magas ára, deformációs hajlama és a masztikátorban keverés hátránya miatt visszaszorulóban lévő technológia. Ott alkalmazzák még -egyre ritkábban-, ahol kiváló szigetelő tulajdonságára van szükség (pl. hidakon, de ott is van már helyettesítő technológia).
Aszfalt burkolatú udvar készítése
Első lépés a rendelkezésre álló hely alapján eldönteni, hogy gépi terítésre van-e lehetőség, illetve van-e rá szükség. Nagyobb felületet esetén (pl. legalább 3 m széles és legalább 200 m2) lehet gazdaságos a gépi terítés. Ezután tervezzük meg a burkolat alakját. Gépi terítésre egyszerűbb alakzatot tervezzünk, kézzel bonyolultabb alakot is képezhetünk.
Meg kell válasszuk az aszfalt burkolat fajtáját, típusát és ehhez kell igazítanunk az alapréteget, a várható terhelést is figyelembe véve. A fentiek szerint melegaszfalt alá tehetünk beton (vagy cementstabilizáció) alapot és behengerelt zúzottkőalapot is. Mart aszfalt és hideg aszfalt alá zúzottkövet ajánlatos teríteni, jól hengerezve. Minimális terhelésre (személygépkocsi) sem ajánlott 15 cm-nél vékonyabb alapot tenni, valamint az alap alá célszerű mintegy 10 cm homokos kavics (sóder) talajjavító is (kivéve, ha az altalajunk is homokos jellegű). Melegaszfaltot minimum 4 cm vastagon teríthetünk, a hideg aszfaltot érdemes 5-10 cm-ben építeni, a mart aszfaltot pedig nem jó 10 cm-nél kisebb vastagságban bedolgozni. Fentiek alapján tudjuk kiszámítani a tervezett szerkezet összvastagságát (ami elvileg legalább 25-30 cm). Ilyen mélységű tükröt kell vágnunk, biztosítanunk a pályaszerkezetünknek.
Meg kell tervezzük a vízelvezetést, vagyis merre folyjék a burkolatra eső csapadékvíz. Szükséges lehet árkot, vagy folyókát készítenünk a burkolat mellé, ez esetben meg kell oldanunk a tovább vezetést (befogadó árokba, csatornába). Melegaszfalt esetén minimum 1,5% esést kell adnunk a tervezett lefolyás irányába, mart aszfalt és hideg aszfalt esetében nagyobb, 2-2,5% esést biztosítsunk (2,5% esetén 1 méter hosszon 2,5 cm szintkülönbséget kell adnunk). Ezektől kisebb lejtés esetén könnyen megáll a víz, tócsák keletkezhetnek.
A földmunka (tükörvágás) után jöhet az alapkészítés. Betonalap esetén az egyéb cikkeinkben is ismertetett hagyományos betonozással készülhet el. Megtámasztás szükségessége esetén az alapozással együtt készíthetjük a szegélyeket, illetve támasztási igény nélkül az alapot zsaluzva. Beton alapnál minimum egy hetet kell várnunk a tovább építéssel a kötés miatt. Zúzottkő alapnál fontos, hogy folyamatos szemeloszlású kőanyagot hozassunk (nagyobb és kisebb szemek egyaránt legyenek benne), mert csak ezt tudjuk megfelelően betömöríteni. Legalább egy lapvibrátorra lesz szükségünk, de legjobb a hengerlés.
Az előkészített -beton, vagy cementstabilizáció esetén megfelelő szinten megkötött, zúzottkő esetén jól betömörített- alapra bitumenemulzió szórást követően teríthetjük géppel vagy kézzel a kiválasztott aszfaltburkolatot a megtervezett vastagságban és oldaleséssel. Ez után tömörítjük.
Mart aszfalt esetén tartósabb lesz a szerkezetünk, ha még rátesszük a felületi bevonatot is. Ha nem tudjuk az emulziót permetező autóval kijuttatni és a zuzalékot terítőgéppel kiszórni, házilag elég körülményes a bevonatot megfelelően elkészíteni. Az elterített zuzalékot be kell hengerelni. A teherforgalom kizárása és óvatos használat esetén hagyható el a felületi bevonat.
Beton- és kőburkolatú udvarok
Házilagos kivitelezésnél általában jobban megoldható beton anyagú udvari burkolat építése, mint aszfalt anyaggal dolgozni. Ebben az esetben a szokásos betonozási technológiát kell alkalmazni, helyben kevert, vagy rendelt beton anyag bedolgozása az előkészített (megfelelő mélységben kiásott és bezsaluzott) területre, mint azt ide vágó cikkeinkben részletesebben megírtuk.
Kő- és díszkő burkolatok készítése aprólékosabb, komolyabb szakismereteket igénylő munka, bátrabbak saját kivitelezéssel is megpróbálkozhatnak, ez esetben kérjük, vegyék figyelembe, amit másik cikkünkben erről írtunk.
Felmerülhet kombinált igény is, ahol aszfaltos, beton és díszkő burkolatok találkoznak.

Ebben az esetben gondolni kell a három anyag különböző viselkedésére, hőtágulására. Az aszfalt bizonyos mértékig rugalmas, a beton merev, a díszkő az egyes elemekre nézve merev, de a kőburkolat képes kismértékű mozgásra, ha homokba fektették és nincs bebetonozva. Célszerű lehet a találkozásoknál bitumenes kiöntést, vagy fuga szalagot alkalmazni.
Milyen költséggel számoljunk udvar burkoláshoz?
Az árak igen nagy szórást tudnak mutatni, a munkadíj a piaci helyzettől, megrendelések számától nagyban függ. Az anyagárakat több körülmény befolyásolja. Erősen függenek az energia árszinttől, a kőolaj, az üzemanyag, a kőanyagok árától. Az aszfalt árakról egy másik cikkben részletesebben írunk, itt most a 2022 első negyedévi ismert átlagárakat adjuk meg tájékoztatásul, teljes vállalkozói munkavégzést feltételezve.
Udvar kialakítása meleg aszfaltburkolatból átlagosan bruttó 15 000 Ft/m2 költséggel kalkulálható. Ennek mintegy 40%-a az alapréteg, 60%-a az aszfalt burkolat.
Mart aszfaltból zúzottkő alapréteggel és lezáró felületi bevonattal készülő udvarra a fenti meleg aszfalt szerkezet (alappal) mintegy felével számolhatunk.
A hideg aszfaltos burkolat (alappal) árszintje udvar készítés esetén a melegaszfaltos szerkezet és a mart aszfaltos technológia közé tehető. Egyes speciális, nagy terhelésű utak téli kátyúzására alkalmas hideg keverék ára akár a melegaszfaltnál magasabb is lehet, egy udvari burkolathoz természetesen nem ilyet kell választanunk.
Betonburkolattal mindez (alapréteggel) bruttó 10 000 Ft/m2-ra tehető szintén kb. 40-60 százalék alap-burkolat arányban.
Térkövezésre minimális ágyazóréteggel legalább 12 000 Ft/m2 átlagárat érdemes kalkulálni, melynek mintegy negyede a térkő anyagára (átlagos minőségű). Ez kis terhelésre vonatkozik. Nagyobb terhelésre erősebb ágyazat (alap) szükséges, így felmehet 15 000 Ft/m2-re is az ár.
Szegélyépítésre szükség esetén méterenként bruttó 6-8000 Ft-ot számolhatunk átlagosan, kompletten.
A fenti árak kisebb építési munkákra vonatkoznak, egy udvar burkolása ide tartozik. Az árak gyakran változnak, így a fenti számok csak tájékoztatóak!
Összegzés
Udvar burkolásnál a használati jelleg, a terhelés, az esztétikum, a tartósság, a gazdaságosság a legfőbb szempontok a burkolattípus megválasztásánál. Saját, vagy részben saját kivitelezésnél a beton a legegyszerűbb megoldás. Melegaszfaltból tudjuk a legjobban időtálló burkolatot elkészíteni, célszerűen vállalkozóval. Legkisebb költséggel martaszfaltos udvart építhetünk -korlátozott tartóssággal-, minimum részben szakemberekkel. A hideg aszfalt akkor tud alternatíva lenni, ha kedvező áron tudjuk beszerezni. Térkőből (díszkőből) egyedi, ízlésünknek megfelelő burkolatot készíthetünk, ára is igényeinkhez mérten változik.
Az elkészült udvari burkolatunk karbantartást is igényel. Ne hagyjuk rajta a lehullott leveleket, évente akár többször is ajánlott letisztítani a felületet. Az esetleges repedéseket időben kezeljük, öntsük ki rugalmas (bitumenes) anyaggal. A betonnak árt a só, az aszfaltot károsítja a lecsöpögő olaj, üzemanyag. A burkolathoz közel ne ültessünk fát, mert gyökere deformációt okozhat.