Autóbeálló burkolat: Kocsibeálló burkolat javaslatok

Minden, amit egy építkezés előtt állónak tudnia kell az autóbeálló burkolatokról — az alapanyagoktól a kocsibeálló burkolat típusokig!

Milyen legyen a kocsibeállónk?

Az autóbeálló alapvetően az utcáról a garázsig, vagy autónk otthoni parkolási helyéig vezető burkolt terület. Egy része rendszerint közterületen van, másik (nagyobb) része ingatlanunkon belül. Legtöbbször az ingatlan előtti közúthoz csatlakozik, onnan indul, így új kocsibeálló -másnéven kapubejáró- építéséhez az illetékes közútkezelő hozzájárulása szükséges. A közút többnyire az alábbi két szervezet egyikéhez tartozik: Települési önkormányzat, vagy Magyar Közút NZrt. A kocsibeálló ingatlanunk megjelenését is befolyásolja, így esztétikai szerepe is van. Meg kell becsüljük a várható terhelést, hogy a szerkezetet ehhez tervezzük. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy erősebb szerkezetre van szükség, ha nem csak személyautó forgalom fogja terhelni. Közterületi szakaszán rendszerint nem tudjuk kizárni, hogy esetlegesen nagyobb súlyú jármű is ráhajtson, pl. megfordulás végett.

Alapozás is szükséges (kis terhelés esetén is), ennek fajtáját a burkolattípusoknál ismertetjük.

Aszfaltburkolatú kocsibeálló

Többféle aszfalttípusból választhatunk, azonban figyelembe kell vennünk, hogy az aszfaltot általában egy kocsibejárónál nagyobb felületű munkánál lehet gazdaságosan alkalmazni.

Melegaszfalt burkolat

Tartós, vízzáró, időjárásnak, terhelésnek jól ellenálló burkolat készíthető ebből. Legjobb minőségben gépi terítéssel építhető. Egy autóbeállónál ez nem mindig biztosítható (nincs elég hely a gépek mozgásához). Kisebb hely esetén marad a kézi terítési lehetőség (esetleg kisebb, úgynevezett járdafiniser alkalmazható, aminek viszont magasabb a fajlagos üzemi költsége, bérleti díja). Kis felületen, különösen kézi beépítéshez célszerű a könnyen bedolgozható, legfinomabb szemszerkezetű, AC-8 jelű keveréket rendelni. A géppel, vagy kézzel elterített aszfaltot rögtön hengerezni kell, hogy megfelelően betömörödjön. Nagyméretű hengerrel, vagy helyszűkében a kisebb tandem-, vagy vibró hengerrel végezhető. A terheléstől függően 4 cm aszfalt alá 15-20 cm soványbeton (cementstabilizáció), vagy zúzottkő alapot kell készíteni.

Mart aszfalt burkolat

Egyszerűbb aszfaltburkolatot készíthetünk mart aszfaltból, amit útfelújítások során a régi burkolatból nyernek és különböző eljárásrendek szerint értékesíthetnek. Kedvezőbb áron tudunk burkolatot készíteni a mart aszfaltból, mint melegaszfalt keverékből, de természetesen kevésbé tartós is lesz. A mart aszfalt alá minimum 15 cm tömörített zúzott kő alapot kell építeni. Nagyobb volumenű munkáknál a behengerelt mart aszfalt tetejére bitumen emulzió permetezés utáni finom zuzalék szórással és behengerléssel felületi bevonatot készítenek az élettartam növelésére. Mart aszfaltos burkolatot csak személygépkocsi terhelésre építsünk. Könnyen károsodik a felület, ha gyakori kanyarodás, megfordulás, fékezés éri. Nagyon lényeges a megtámasztás, mivel bizonyos mértékig képlékeny marad a szerkezet, tehát ha nem építmény határolja, akkor beton vagy díszkő szegélyt érdemes mellé építeni. Ha nyáron készítjük, a magasabb hőmérsékleten összeáll a bedolgozott anyag. A mart aszfaltról egy külön cikkünkben is olvashatnak.

Hideg aszfalt burkolat

A hidegaszfaltot alapvetően téli útjavításokra fejlesztették ki, amikor a melegaszfalt keverőtelepek nem dolgoznak. Kis terhelésű utak burkolására is alkalmas, korlátozottan. Figyelembe kell venni a megmaradó képlékenységet, könnyen deformálódik. Alapnak célszerű kb. 15 cm behengerelt zúzottkövet alkalmazni. Rossz időben is bedolgozható. A hideg aszfalt kézzel is jól teríthető és kisebb eszközzel is tömöríthető (pl. lapvibrátor). Részletesebben itt írtunk a hideg aszfaltokról.

Beton- és kőburkolatú kocsibeállók

Házilagos kivitelezéssel általában egyszerűbb beton anyagú kocsibeálló burkolat építése, mint aszfalt anyaggal dolgozni. Ebben az esetben a szokásos betonozási technológiát kell alkalmazni, helyben kevert, vagy rendelt beton anyag bedolgozása az előkészített (megfelelő mélységben kiásott, homokos kavics, vagy zúzottkő alappal ellátott és bezsaluzott) területre, mint azt ide vágó cikkeinkben részletesebben megírtuk.

autóbeálló burkolat
Betonburkolatú dilatált kocsibeálló — Forrás: www.egyedi-fa.hu

Kő- és díszkő burkolatok igen nagy variációban készíthetők, tartósak, szükség esetén átépíthetőek. Ebben az esetben az esztétikai és gazdaságossági szempontokat érdemes kiegészíteni a fenntartási szempontokkal is, egy kőburkolat gyakoribb takarítást igényel, mint egy aszfalt, vagy betonburkolat. Kisebb terhelés esetén alapként elegendő egy homokos kavics, vagy zúzalék ágyazat, teherforgalomra viszont beton alap szükséges. Fontos a megtámasztás, az elemek a széleken kifordulhatnak szegélyezés nélkül. A kőburkolatok készítése aprólékosabb, komolyabb szakismereteket igénylő munka, bátrabbak saját kivitelezéssel is megpróbálkozhatnak, ez esetben kérjük, vegyék figyelembe, amit másik cikkünkben erről írtunk.

Szükség lehet a burkolatok kombinációjára is, ha aszfaltos, beton, vagy díszkő burkolatok találkoznak, különösen figyelmesen kell építkezni, mivel mindhárom anyag eltérően viselkedik, más a hőtágulásuk.

Az aszfalt bizonyos mértékig rugalmas, a beton merev, a díszkő az egyes elemekre nézve merev, de a kőburkolat képes kismértékű mozgásra, ha homokba fektették és nincs bebetonozva. Célszerű lehet a burkolatok találkozásánál bitumenes kiöntést, vagy fuga szalagot alkalmazni.

Egyszerűbb kocsibeálló burkolatok

Esztétikus, környezetbarát kocsibeállót építhetünk gyephézagos előregyártott beton elemekből is (másnéven gyeprács, régi nevén grünbeton). Ezek a hézagos elemek csapadékos időben is megfelelő, szilárd közlekedési felületet adnak úgy, hogy nem burkoljuk le a terület egészét, a hézagokban zöld felületek maradnak. Az elemek alá ajánlott bedöngölt homokos kavics alapot készíteni legalább 15 cm vastagságban. Gyephézagos burkolatunkat óvjuk a személygépkocsitól nagyobb terheléstől, hogy ne hullámosodjon meg. Hátránya a zöld felület karbantartási igénye (fűnyírás, gyomtalanítás, locsolás). Egyik előnye, hogy egyszerűen megépíthető. Előfordul, hogy a hézagokat kaviccsal töltik fel, így azonban elvész a környezetbarát jelleg.

kocsibeálló burkolat
Gyephézagos betonburkolat előregyártott elemekből — Forrás: www.obi.hu

Mérsékelt igénybevétel esetén, vagy ideiglenes jelleggel készülhet zúzalék-, murva-, vagy kavicsszórásos felület is. A terítést mintegy 20 cm vastagságban ajánlott végezni, tömörítéssel. Fontos, hogy lehetőleg eltérő szemnagyságú legyen az anyag, mert csak így tudjuk jól tömöríteni. Szükség esetén homokot, homokos kavicsot, vagy zúzott homokot kell hozzákeverni, mert egyforma szemű kavicsok, kövek elmozdulnak, a tömörítés alól kitérnek kitöltő anyag nélkül (ezért erre a célra nem igazán alkalmas az egyébként dekoratív kulé kavics -másnéven folyami kavics-, a legömbölyödött szemeket nem lehet tömöríteni). A szórt anyagok alá is érdemes homokos kavics ágyazatot tenni mintegy 10 cm vastagságban. Oldalmegtámasztást is célszerű adni. Ezek a szórt felületek képezhetik egy több ütemű kiépítés első lépését is, későbbiekben aszfalt, beton, vagy kőburkolat alapját is adhatják.

kocsibejáró burkolat
Murvából készült kocsibeálló szegélymegtámasztással — Forrás: www.bekasepker.hu

Kocsibeálló építés lépésről lépésre

Miután eldöntöttük tartóssági, esztétikai, gazdaságossági és egyéb szempontok alapján, hogy milyen burkolatot építünk, a forgalmi terhelés alapján megtervezzük az alap és a burkolat vastagságát. Személygépkocsi forgalomra aszfalt, vagy beton burkolat alá minimum 15 cm alap (zúzottkő, cementstabilizáció) szükséges. Kőburkolat alá legalább 10 cm homokos kavics ágyazat, vagy 15 cm beton alap ajánlott. Az alapot a vastagságnak megfelelően földmunkával kivágott helyre („tükörbe”) terítjük, tömörítjük. Oldalsó megtámasztás esetén megépítjük a szükséges szegélyeket. Beton burkolat esetén zsalut készítünk. A burkolatot aszfalt esetében géppel is teríthetjük, ha van elegendő hely a munkaterületen erre. Kocsibeálló esetén valószínűleg gazdaságosabb kézzel teríteni.

Melegaszfaltot minimum 4 cm vastagon teríthetünk, a hideg aszfaltot érdemes 5-10 cm-ben építeni, a mart aszfaltot pedig nem jó 10 cm-nél kisebb vastagságban bedolgozni. Fentiek alapján tudjuk kiszámítani a tervezett szerkezet összvastagságát (ami elvileg legalább 25-30 cm). Ilyen mélységű tükröt kell vágnunk, biztosítanunk a pályaszerkezetünknek.

Meg kell tervezzük a vízelvezetést, vagyis merre folyjék a burkolatra eső csapadékvíz. Szükséges lehet árkot, vagy folyókát készítenünk a burkolat mellé, ez esetben meg kell oldanunk a tovább vezetést (befogadó árokba, csatornába). Melegaszfalt esetén minimum 1,5% esést kell adnunk a tervezett lefolyás irányába, mart aszfalt és hideg aszfalt esetében nagyobb, 2-2,5% esést biztosítsunk (2,5% esetén 1 méter hosszon 2,5 cm szintkülönbséget kell adnunk). Kőburkolaton is legalább 2,5% ajánlott. Ezektől kisebb lejtés esetén könnyen megáll a víz, tócsák keletkezhetnek.

Zúzalék-, murva-, vagy kavicsszórásos felületek, valamint a gyephézagos betonburkolatok vízáteresztőek, az altalaj elszívja a csapadékvizet. Intenzív esőzés eláztathatja az ilyen beállókat, a terherbírás lényegesen kisebb lesz. Ezek a felületek könnyen elsározódhatnak, amit sokszor csak a szemcsés anyag cseréjével tudunk javítani.

Ha nem építettünk megtámasztó szegélyt és építmény sem határolja a burkolatunkat, a csatlakozó földterületet haladéktalanul rendezni kell úgy, hogy ne maradjon szintkülönbség, így kerülhetjük el a burkolatszélek letöredezését, a szélső elemek kifordulását.

Összegzés

Kocsibeálló építésénél választhatunk hosszú élettartamú, teherbíró és viszonylag kis fenntartási igényű burkolatokat aszfaltból, betonból, vagy térkőből. Ezek közül saját kivitelezésben a beton a legkönnyebben megvalósítható burkolat. Készíthetünk kevésbé tartós, kisebb költségű szórt felületű autóbeállót személygépkocsi terhelésre, ritkább használatra. Ügyelnünk kell a vízelvezetésre, a burkolatra jutó csapadékvíz ne álljon meg rajta. Ha közterületre esik a beállónk egy része, szükség lehet árok áthidalására is (erről korábbi cikkünkben olvashatnak). Közúthoz csatlakozás esetén új bejáróhoz közútkezelői hozzájárulás szükséges. Bármilyen burkolatot választunk, ne hanyagoljuk el a fenntartási munkákat (tisztítás, gyomtalanítás, stb.). Aszfaltburkolatot óvjuk lecsepegő olajtól, üzemanyagtól, betonburkolatnak nem tesz jót hosszú távon az autóról leolvadó sós lé. Az egyes burkolatok kivitelezési költsége gyakran változik, az alapanyagok ára, a munkadíj és az energia árának függvényében, így építés előtt lehet erről aktuálisan tájékozódni. Jól megválasztott kocsibeállónk ingatlanunk dísze lehet, rosszul megépített burkolatunk elronthatja házunk, kertünk megjelenését. A kocsibeállóhoz részben hasonló, kissé nagyobb felületű beavatkozás az udvarok burkolása, melyről itt olvashatnak.