Friss beton terhelhetősége: Mikor lehet rámenni autóval?

Mit érdemes tudni a friss beton terhelhetőségéről, mikor lehet rámenni gyalog vagy akár autóval, mennyit érdemes várni és mitől függ mindez?

A beton a leggyakoribb építőanyag, kiváló tulajdonságokkal rendelkezik, akár útalapot, vagy útburkolatot, akár hidat, vagy épületet készítünk felhasználásával. A sok előny mellett kisebb hátrányokat is tudomásul kell vennünk. Egyik ilyen tulajdonsága az anyagnak, hogy a kötés heteket vesz igénybe. A kötés folyamatosan zajlik 28 napig, sőt a tudomány szerint igazából a kötési folyamat akár több hónapig is tarthat elméletileg, de egy hónapon túl ez már elhanyagolható mértékű, a gyakorlatban a beton szerkezet használhatóságát ez már csak annyiban érinti, hogy néhány hónapig kerüljük a maximális tervezett terhelést.

Mitől függ a beton terhelhetősége?

Járófelületek esetén (útburkolat, járda, kerékpárút, kocsibejáró) a várható, vagy megengedett igénybevétel szabja meg alapvetően a betonburkolat minimális vastagságát. Útburkolat esetén 20-25 cm a minimum, járda, kerékpárút elvileg 10 cm is lehet, azonban a vékony burkolatoknál különösen fontos a kisebb szemcsenagyság, egyenletes keverék, jó tömörítés. Tíz centiméternél vékonyabb betonburkolatot nem javasolt építeni, technológiailag ez már nehezen készíthető helyszínen megfelelő minőségben, elvárt élettartammal (előregyártott lapburkoló betonelemek lehetnek tíz centiméternél vékonyabbak is, ez esetben a gyári technológia garantálja az egyenletes keveréket, jó minőséget). A terhelhetőség szempontjából nemcsak a felső burkolat vastagsága fontos, hanem az alatta lévő alapréteg mérete, típusa, minősége is. Vékony burkolat alá építsünk 20-25 cm alapot. Egy útburkolat szerkezetét, felépítését a földműtől a kopórétegig gondosan meg kell tervezni a várható forgalomra és a megkívánt élettartamra.

Egy másik cikkünkben részletesebben írunk a beton tervezett igénybevételéhez szükséges vastagságokról.

Fentiek szerint tehát a terhelhetőséget egyrészt a vastagság szabja meg.

A terhelhetőséget természetesen befolyásolja a beton anyagminősége, azonban ez útburkolatoknál és repülőtereken igazán meghatározó és alaposan megtervezendő, járda, kocsibeálló, udvari burkolat esetén megfelel például a legáltalánosabban használt zsákos szárazbeton, mely C16/20 szilárdságú keveréket tartalmaz. A beton típusokról másik cikkünkben írunk részletesebben.

Cikkünk címére utalva a terhelhetőség harmadik tényezője a bedolgozástól eltelt idő, mivel a beton huszonnyolc nap alatt köt meg. Ezalatt a négy hét alatt azonban lenne tennivaló, például a beton nedvesen tartása, locsolása, de vajon ráléphetünk-e a beton felületére az utókezelés során úgy, hogy ne okozzunk károsodást az anyagban, sérülést a felületen?

Az elkészült betonfelületre mikor mehetünk fel, mikor léphetünk rá?

A beton kötése négy hétig folyamatos, de nem egyenletes mértékű. A kötési időszak első napjaiban intenzív ez a folyamat, a vége felé már kisebb a változás.

A kötési folyamat intenzitása, sebessége, vagyis a beton szilárdulás mértéke több tényezőtől függ. Folyós beton bedolgozása esetén más a kezdeti szilárdulás, mint földnedves anyag beépítése során. Erősebb betonkeverék kötése is másképp indul, mint a gyengébb anyagé. Az alkalmazott cement fajtája is befolyásolja a kötés intenzitását.

A szilárdulási folyamat függ az időjárástól is. Melegebb időben gyorsabb a szilárdulás a kezdeti szakaszban, a hideg késlelteti a kötést.

A beton vastagsága is hatással van a kötésre. Eltérő vastag szerkezetnél más a szilárdulás menete is.

Akadályozhatja az ideális kötést a nem szakszerű utókezelés is. Fontos a nedvesen tartás a teljes kötési időszakban, viszont a hibás, túlzott (erőteljes) locsolás cement kimosódást okozhat, ami rontja a szilárdulás végeredményét. Hasonló kárt okozhat egy nagyobb eső, ha nincs letakarva a betonunk.

Adalékanyagok alkalmazása is hatással van a kötési folyamatra (pl. fagyásgátló adalék, kötésgyorsító).

A zsaluzat fajtája, anyaga is hatással van a kötési folyamatra (a fa és a fém zsaluzat másképp tartja a nedvességet és a hőmérsékletet).

Fentiek alapján nem tudunk mindíg alkalmazható biztos időpontokat adni arra, hogy a bedolgozás után hány nappal léphetünk a betonra, vagy hány nap elteltével hajthatunk rá autóval.  

A kötési folyamat során különböző elnevezésekkel illetik a betont:

Az éppen bedolgozott anyag a „zöld beton”. Ekkor még nem indul meg a kötés.

A szilárdulás a bedolgozás után mintegy fél nappal kezdődik, ekkortól „fiatal beton” az anyag neve. Ez az időszak átlag tizennégy napig tart. Általában eddig növekszik erőteljesen a szilárdság, majd ezt követően a következő két hétben lassul a kötés. Tizennégy nap után már a „szilárd beton” elnevezés használatos, bár a kötési folyamat még folytatódik. Elvileg a fiatal betonra a bedolgozás után két nappal óvatosan már rá lehet lépni, ha a munkafolyamatok ezt szükségessé teszik (zsaluzás elbontás, utókezelés).

Megkötött betonfelületen látható lábnyomok

Megkötött betonfelületen látható lábnyomok (feltehetően szándékosan rálépve a friss betonra)

Két napon belül számítsunk rá, hogy a lábnyomunkat megörökíti a betonfelület.

Személyautóval a 28 napon belül csak akkor hajtsunk fel, ha ez elkerülhetetlen, de 14 napnál előbb semmiképp ne tegyük meg.

Összefoglalás

A beton gyakorlatilag huszonnyolc napig köt (kismértékben később is).

A szilárdulási folyamatot több tényező befolyásolja, a kötés menete a körülményektől függően változik. A folyamat első felében a kötés intenzív, a második felében lassul.

Egyértelmű, minden esetben alkalmazható időtávot nem lehet adni arra, hogy mikor léphetünk rá, mikor hajthatunk rá károkozás nélkül a 28 napon belül.

Elkerülhetetlen esetben is tartsuk be, hogy két napnál fiatalabb betonra ne lépjünk rá és tizennégy napnál fiatalabb burkolatra személygépkocsival ne hajtsunk fel, nehezebb járművel csak 28 nap elteltével tehetjük meg. Így biztosan nem okozunk kárt az elkészült burkolaton.

Ide vonatkozó korábbi cikkeink:

https://utepitesakademia.hu/beton-teherbirasa/

Beton locsolás, öntözés — mettől meddig kell? (utepitesakademia.hu)

https://utepitesakademia.hu/beton-tipusok-jelolesek/

https://utepitesakademia.hu/beton-locsolasa-kotesi-ideje/

https://utepitesakademia.hu/beton-keveresi-aranyok/

Felhasznált irodalom:

https://betonozz.hu/friss-beton-terhelese/

A fotó saját készítésű.