A sebességkorlátozás egyformán vonatkozik mindenkire?

Közútjainkon közlekedve előfordul, hogy nem érzékeljük, hogy egy sebességkorlátozó tábla miért lett kihelyezve. Mit tegyünk? Betartsuk? Felülbíráljuk?
A korlátozó táblák kihelyezése
A sebességkorlátozást, megállástiltást, előzés tiltást és minden egyéb korlátozást és tiltást forgalomtechnikai szakemberek határozzák meg és időszakosan felülvizsgálják ezeket.
A forgalomtechnika egy speciális szakma az útépítési és fenntartási, közlekedés mérnöki feladatkörön belül.
A sebességkorlátozó táblák kihelyezését egy összetett elemzés előzi meg, többek között figyelembe kell venni az útkategóriát (autópálya, autóút, főút, mellékút, vagy településen belüli lakóút), a vízszintes és magassági vonalvezetést, a forgalom összetételt, a baleseti statisztikát, a csomóponti kialakításokat, a burkolat állapotot több egyéb szempont mellett.
A sebességkorlátozás indokoltságát átlagos gépjárműre, átlagos képességű járművezetőre vizsgálják. Egyszerre közlekedik útjainkon több évtizede gyártott kis teljesítményű autó idős vezetővel és vadonatúj luxusautó fiatal járművezetővel, autóbusz, kamion, kisautó, motoros, kerékpáros és gyalogos. Ez a kavalkád utazik együtt jó és rossz időben, ködben és napsütésben.
Alábbiakban bemutatjuk, hogy például milyen különbség adódik az akadály észlelhetőség esetében különböző ülésmagasságú gépjárművezetőknél. Mint tudjuk, az üléspont mindig meghatározza a nézőpontot, nincs ez másképp a járművezetésnél sem…
A képen egy 110 km/órára emelt sebességű 2×2 sávos főutat látunk egy speciális szakaszon, ahol egy hídon kell áthaladnunk. A hidat a keresztező patak szintjéhez igazítva kellett megépíteni, ezért egy bukkanó jellegű szakasz alakult ki. Ezen a rövid szakaszon a sebességet 90 km/órára korlátozták, mivel ettől gyorsabban haladva egy átlagos személyautó volánja mögött ülve nem észlelhető egy burkolaton esetlegesen lévő akadály, vagyis szaknyelven szólva nincs meg a megállási látótávolság 110-es sebességnél. Nem szaknyelven úgy mondhatjuk, hogy eltűnik előttünk az út.

Ugyanez a kép egészen másképpen fest egy autóbusz vezetőüléséből:

Ebben a helyzetben mondhatjuk azt, hogy bizonyos esetben nem indokolt a sebességkorlátozás?
Természetesen nem mondhatjuk ezt. A közlekedési szabályokat, korlátozásokat nem lehet ilyen módon differenciálni, nem tehetünk ki olyasmi kiegészítő táblát, hogy „kivéve legalább 2 m magasan lévő kormány mögött ülők”.
Hasonló helyzetet szemléltet a következő kép, szintén 110 km/óra emelt sebességű főúton az elválasztó szalagkorlátra szerelt fényvédő háló az ívben korlátozza a beláthatóságot, személyautóból jobban, autóbuszból kevésbé, így indokoltan 90 km/órára korlátozták a sebességet itt is. (A korlátozást az ív sugara is indokolhatja.)

A fenti két példa csak a legegyszerűbb esetet mutatja, amikor bizonyos helyzetben nem tűnhet indokoltnak egy sebességkorlátozás.
Ezeken kívül rengeteg olyan szituáció van, amikor az úton közlekedve nem tűnik fel, hogy miért is kell lassabban haladni. Az indoka ezekben az esetekben is mindig megvan a sebesség csökkentésnek. A járművezetőnek nem dolga, hogy mérlegelje, hogy számára biztonságos-e egy magasabb sebesség. Ebből csak a baj lehet, tartsuk be a táblákon jelzett korlátozásokat.
Mit tegyünk, ha mégsem értünk egyet egy korlátozással?
Egy dolgot semmi esetre se tegyünk, ne bíráljuk felül.
A közútkezelők a forgalmi rendet időközönként felülvizsgálják, a körülmények változhatnak, egy-egy táblázás változtatása akár indokolt is lehet. Kérdés esetén forduljunk az illetékes közútkezelőhöz, válaszolni fognak, elmondják, hogy miért indokolt az a bizonyos tábla, vagy előfordulhat az is, hogy megköszönik észrevételünket, mert látnak benne módosítási indokoltságot.
Összegezve:
A korlátozó tábláknak jelzéseknek mindig megvan az indoka, soha ne bíráljuk felül azokat, amennyiben észrevételünk van, jelezzük az illetékes közútkezelőnek, meg fogják vizsgálni, sőt indokolt esetben változtatni fognak a jelzéseken.
Egyéb cikkeinkben olvashatnak a közlekedésbiztonságról, jelzőtáblákról, burkolati jelekről, korlátokról, csomópontokról, alábbiakban látható hivatkozás ezekre.
Ide vonatkozó korábbi cikkeink:
https://utepitesakademia.hu/forgalomtechnikai-eszkozok/
https://utepitesakademia.hu/utburkolati-jelek-felfestese/
https://utepitesakademia.hu/kozlekedesbiztonsag/
https://utepitesakademia.hu/szalagkorlat/
https://utepitesakademia.hu/kozlekedesi-tablak/
https://utepitesakademia.hu/turbo-korforgalom/
https://utepitesakademia.hu/forgalomtechnikai-eszkozok/
A fotók saját készítésűek.